God jul fra Oslo Seilforening - Sommerleir i julegave?

Postet av Oslo Seilforening den 22. Des 2020


Vi ønsker alle våre medlemmer en riktig God jul og et Godt nytt år!

Som tidligere år har vi nå åpnet påmeldingen for Sommerleren Seilglede og Voksenseilkurs, så dersom du fortsatt mangler en gave til jul er det fortsatt mulig å gi bort en av de beste gavene man kan få!

Seilforeningens sekretariat har vinterstengt til over nyttår, men vi vil holde et oppsyn med havnen om og når dette eventuelt blir nødvendig.

Vi takker for et litt annerledes 2020, og gleder oss nå til 2021 som vi håper blir litt mer som normalt med mye aktivitet. 

Oppdatert aktivitetskalender med de fleste datoer for neste års aktiviteter finner dere nå på våre hjemmesider

Ta vare på hverandre og hold dere friske!

God jul ønskes dere alle av Oslo Seilforenings styre, Tilo og Jan Petter.





Da er det igjen tid for å søke plass i foreningens havn for neste sesong.

Postet av Oslo Seilforening den 3. Des 2020

Etter en litt annerledes sesong preget av avstandskrav, håndsprit og hygienekrav, har nå høsten helt klart ankommet Lille Herbern.

Mange båter er nå satt på land og tildekket, og boblehavnen er operativ og klar til å bli satt i drift. Det er ikke fullt så mange besøkende på øya nå, men allikevel en hel del som tar turen ut for å se til båten sin eller nyte den fine høstluften mellom høststormene og sluddbygene.

Dette betyr også at det igjen er tid for å sende inn årets havneskjema dersom du ønsker plass i havnen på Lille Herbern neste sesong.

Havneskjema må sendes inn av alle enten du hadde plass i år eller ikke, så vi får korrekt informasjon, og det må være sendt inn innen 1. januar 2021 for å være med i hovedtildelingen.

Havneskjemaet finner du her.

Vi ønsker dere alle en riktig fin adventstid.





Vellykket Korona-klassemesterskap for Knarr avholdt

Postet av Oslo Seilforening den 2. Sep 2020

Oslo Seilforening avholdte en veldig vellykket Korona-klassemesterskap for Knarr klassen søndag 30.august.

12 Knarr seilte i flott søndagsvær og en liten, av og til litt skiftende, nordøst bris på Langøyene bane.


Fire (!) OS-skippere var med på banen og Erik Holter/ Gunnar Velten fra OS seilte inn en velfortjent seier i de 4 avholdte seilaser. 

Vi gratulerer!


En spesielt takk sendes også til den engasjerte arrangørgjengen Grete, Truls, Dag, Wilhelm, Bjørn og John som stod for en super smidig gjennomføring!

Takk også til Morten Heldal Haugerud som klarte å ta disse fine bilder underveis.




Fullstendige resultater finner du HER.







Full fart i høstaktiviteter - Etablering av brettseilergruppe og J70 båtpool

Postet av Oslo Seilforening den 24. Aug 2020

Siste mandag startet vi høstaktivitetene igjen og det var en veldig flott og vellykket første uke for alle deltagende barn, ungdommer og trenere. Ungdomsgruppa tok sjansen og seilte helt inn til Operaen allerede første dag. :)

I tillegg starter vi ny brettseilergruppe og J/70 båtpool fra september. Vi har hatt fire fantastiske sommerleirer og har fått et løft på trenerfronten, så det er mye spennende som skjer i foreningen for tiden.


Trenersituasjon

En gladmelding er at flere nye trenere vil bidra i foreningen og synes det er fristende å videreformidle kunnskaper til seilglade barn- og ungdommer. Maren Holm Olsen tilfører 6-års trenererfaring fra Moss SF og kommer til å lede trenerteamet og seilergruppene fremover, Erlend Solfjeld Kjelstad er tilbake etter en liten pause og våre unge egne trenere Amaia Nordang Fleischer, Emil Wiig, Selma Bauck, Sigurd Kallum og Maria Heiberg Larsen kompletterer teamet. Alle trenere ønskes hjertelig velkommen!


Vannsportklubben

Vi fikk et skikkelig løft her og har for tiden 27 (!) seilglade barn som er med i Vannsportgruppen. For å takle etterspørsel har vi startet en ny gruppe på onsdager i tillegg til mandagsgruppen og delt opp deltagerne på disse.

Begge grupper følges opp av tre trenere og vi fokuserer litt mer på seilkunnskap og passende utfordringer for hver enkelt, men selvsagt er seilglede og trygghet på vann det mest sentrale i opplegget. 

Det er noen få ledige plasser i Onsdagsgruppa igjen, mer informasjon og påmelding finner du HER.



Ungdomsgruppa

Ungdomsgjengen er også i vekst og har nå 11 seilere, hovedsaklig mellom 12 og 14 år. Gruppa hadde en super start med turseilas til Operaen på torsdagen. Erlend og Maren følger gjengen opp og satser på videreutvikling av seilferdighetene. Vi kommer til å fokusere noe på konkurranseseiling og håper at gruppa vil delta i Bærum høstcup i starten av oktober.



Det er en siste ledig plass i Ungdomsgruppa, mer informasjon og påmelding finner du HER.

 


NYHET - Brettseilergruppa starter opp 09.september

Oslo Seilforening starter nå ny brettseilergruppe!  En av våre unge trenere, Amaia Nordang Fleischer, er aktiv brettseiler og hjelper til med å utvikle et brettseilermiljø her i foreningen slik at våre fire seilbrett i foreningen endelig kan brukes ukentlig. Vi takker også foreningens medlem Henrik Grønhaug som støtter henne opp! I år prøver vi å etablere en mindre gruppe brettseilere og har som målsetting å utvide tilbudet neste sesong.

Hvis du synes at dette er spennende er det bare å melde seg på. Påmelding er åpen og oppstart er ONSDAG 09.september klokka 17:30.

Mer informasjon om kurs og påmelding finner du HER.


NYHET - J70 båtpool

Formålet med Oslo Seilforenings båtpool er å tilby interesserte lag å trene i foreningens båter gjennom hele sommersesongen. 

Båtpoolen er under oppbygging og målsetting er at rammene er klare innen slutten av uka.

BI/ Aquila avholder INTRODUKSJONSAMLING for interesserte skippere MANDAG 31. august klokka 18:00 på Lille Herbern, Brygge B. Vel møtt!

Følg gjerne med på nettsiden HER.  


Tirsdagsregatta

Tirsdagsseilasene er i  godt igang og to seilaser er allerede avholdt. Det er stas å se over 20 Expresser og 10 Knarrer på banen igjen.

Fem tirsdager med spennende seiling er i vente og det er ikke for sent til å være med. 

Påmelding og seilingsbestemmelser finner du HER.

 

Korona Klassemesterskap Knarr

NM for Knarr klassen kunne dessverre ikke gjennomføres med bakgrunn i smittevernreglene. Som erstatning arrangerer OS et Korona klassemesterskap for Knarr søndag 30. august. Det er 11 påmeldte båter så langt og du kan gjerne følge med på banen fra avstand. Varselsignal går klokka 11.

 

Seilsportliga

OS hadde gledet seg til å være med i serien igjen. Dessverre er serien blitt avlyst i år på grunn av korona pandemien.  


Sommerleiren SEILGLEDE- SEILING TIL ALLE

Vi hadde fire flotte uker med sommerleir her i sommerferien. Alle uker var fulltegnet og vår trenergjeng tok hver uke veldig godt vare på 32 seilglade barn. Det skal nevnes at vi fikk mye ros for opplegget og vi takker trenergjengen veldig for engasjementet og innsatsen de har lagt inn her!


Voksenseilkurs Express på mandager

Nytt kurs kommer til våren 2021. 


Kajakk og SUP pool

Kajakk og SUP pool er åpnet. Foreningens medlemmer kan leie ut utstyr hele sesongen mot engangsbetaling. Man skal være påmeldt før utstyret kan brukes. Husk at utstyr skal vaskes godt før og etter bruk!

 


Vi gleder oss til en spennende høst, håper at tilbudet er av interesse for våre medlemmer og sees forhåpentligvis snart til en av aktivitetene på vannet. Alle innspill eller kommentarer tas takknemlig imot.

Gjerne ta kontakt med idrettskoordinator Tilo Pfleger ved spørsmål.

Mobil 95 44 38 73, epost idrett@osloseilforening.no




Da er påmeldingen til årets vinteropplag og boblehavn åpnet

Postet av Oslo Seilforening den 24. Aug 2020

Da har vi åpnet for påmelding til årets vinteropplag og boblehavn.

Mer informasjon og påmeldingsskjema finner du her.





Årets høstfest er dessverre avlyst.

Postet av Oslo Seilforening den 19. Aug 2020

Etter noen runder i festkomiteen og styret, kan vi dessverre ikke se at høstfesten som er planlagt avholdt 25. september kan gjennomføres forsvarlig med hensyn til smittevern. 

I planleggingen rakk vi tenke litt på formatet på festen. Vi ønsker oss innspill på hvordan sesongavslutningsfesten 2021 skal være! 

Det beste forslaget premieres med gratis deltakelse på neste fest.

 Høsttakkefesten for arrangører utgår dessverre også i år, av samme årsak.

 Premieutdeling for vår og høstserier vil bli gjennomført på plassen etter siste tirsdagsseilas.




Gratulerer til ungdommene i foreningen med ny J/70 !

Postet av Oslo Seilforening den 12. Aug 2020

Ungdommene i foreningen med BI/Aquila gjengen i spissen ønsket seg veldig en ny J/70 for blant annet  å få trent til Seilsportsligaen.

Foreningen utfordret dem til å lage et opplegg og søke støtte til dette. Dette de tok på alvor og Emilie Altmann sendte på vegne av ungdommene i foreningen inn søknad og fikk tildelt kr. 350.000,- i støtte fra Sparebankstiftelsen DnB til dette formålet!

Dette medførte at foreningen bestilte en J/70 som ble levert i forrige uke og hadde sin første jomfrutur på foreningens tirsdagsseilas i går.

Driften av båten skal gjøres i samarbeid med ungdommene selv, og det vil bli laget et internt bookingopplegg for båten og de godkjente seilerne.

Vi vil takke Sparebankstiftelsen DnB for støtten og mulighetene dette gir våre ungdommer til å seile en moderne båt! 




Velkommen til Øyas dag med familieseilas 6. juni 2020

Postet av Oslo Seilforening den 29. Mai 2020


Velkommen til Øyas dag med oppvisning fra vannsportklubben og ungdomsgruppa og Familieseilas (klubbmesterskap)

 

PROGRAM FOR ØYAS DAG 2020

Vi feirer sommeren på øya!

kl 09:00   Flaggheis.

kl 11:00   Vannsportklubb seilaser ved Lille Herbern.

kl 12:00   Feva seilaser ved Lille Herbern. Åpent for Ungdomsgruppa og øvrige ungdomslag.

                Ta kontakt med idrett@osloseilforening.no for mer informasjon og påmelding.

 kl 13:45  Orienteringsmøte familieseilasen på marinaen for skippere med 1 meters avstand kl 1345.

                Baneforklaring og startprosedyre.(se mer info under)

                Påmeldingsfrist onsdag 3 juni kl 20:00.

kl  14:55  Varselsignal Express M/spinnaker ved Langøyene.

kl. 15:05  Varselsignal familieseilas ved Langøyene.

kl 18.30   Sosialisering med anbefalt avstand.

Det vil dessverre ikke bli arrangert noe felles sosialt på Øyas dag i år. Klubbhuset og grillene der vil fortsatt være stengt, slik at fellesgrilling ikke er mulig. 

Dog er det fullt mulig å ta med mat og evt egen grill, sitteunderlag og godt humør - slik at vi kan sosialisere med anbefalt avstand rundt på vår vakre øy.

 

Velkommen til familieseilas - et forenklet klubbmesterskap. 

I håp om å lokke flere seilere ut på banen har vi i år et forenklet opplegg hvor vi seiler på en bane på faste Merker/øyer i Bunnefjorden.

Starten for Express og Familieseilas vil foregå ved Langøyene for å ha en romslig startlinje, ingen ferge eller lastebåtled, og unngå trangt sund umiddelbart etter start. 

Vi seiler etter sjøveisreglene.

To klasser:

1. Express m/spinnaker maks 3 ombord

2. Familieseilas U/spinnaker: OS-Rating, i praksis vil det si Storseil og Fokk/Genoa.

    Expresseilere som vil seile uten spinnaker seiler i familieseilasen.

    

Påmeldingsfrist onsdag 3 juni kl 20:00, kr. 300,- pr. båt. 

Deltakere kan hente ut OS effekter som caps/t-shirt etc for tilsvarende beløp før regattastart.

Påmelding til Familieseilasen/Klubbmesterskapet gjøres her i Manage2Sail

Maksimum 50 deltagere (personer) så først til mølla.

 

12. mai, fikk vi nye covid-19 retningslinjer for arrangementer fra Norges Seilforbund. 

Som arrangerende forening har vi et ansvar, og det må vi sørge for blir overholdt.

I praksis betyr det følgende: 

1. Alle deltakere må være registrert med navn og kontaktinformasjon. Det betyr at deltakere i familieseilas og Express klassen må registrere både skipper og alt mannskap med navn og telefonnummer.

Vi oppfordrer deltakere til å unngå samling på land før og etter arrangementet, og til å være påpasselige og følge offentlige anbefalinger mht. smittefare: 

2. Syke personer skal holde seg hjemme. 

3. God hånd- og hostehygiene og forsterket renhold 

4. Holde minst 1 meters avstand og redusere kontakt mellom personer


Vi sees på Øyas dag!




Gradvis oppstart av seilaktiviteter/ Påmelding Vannsportklubb og Ungdomsgruppa åpnet

Postet av Oslo Seilforening den 4. Mai 2020

 

På grunn av den pågående korona pandemien kan vi dessverre ikke gjennomføre alle seilaktiviteter som planlagt, men er i ferd med gradvis oppstart igjen.

Vi følger myndighetenes råd og Norges seilforbundets retningslinjer. Mest relevant krav for seilsport er 1m avstandkrav og gruppestørrelse inntil 50 personer for tiden.

 

Vannsportklubben

Påmelding er åpnet og oppstart er mandag 11.05. kl.17:30

Det legges til rette for singleseiling i Optimist eller familierelatert seiling i RS Feva (søsken eller barn med foresatt). 

Våre to trenere Mathias og Emil leder opplegget. Opplegget tilpasses antall deltagere. Ved stor interesse gjennomføres aktiviteter i to grupper (en på vann og en på land som bytter etter første time).

Mer informasjon sendes til alle påmeldte 48 timer før oppstart.

 

Ungdomsgruppa

Påmelding er åpnet og oppstart er torsdag 14.05. kl.17:30

Det legges til rette for singleseiling i Optimist eller seilrelevante aktiviteter. 

Våre to trenere Lukas og Mathias leder kurset. Opplegget tilpasses antall deltagere. Mer informasjon sendes til alle påmeldte 48 timer før oppstart.

 

Voksenseilkurs Express på mandager

Kurset er utsatt inntil videre pga. avstandkrav.

 Vi vurderer gjennomføring av teoridel på land. Alle påmeldte og interesserte informeres direkte.

 

Tirsdagsregatta

Tirsdagsseilaser er utsatt inntil videre. Seiling i inviterte klassebåter er lagsport og dette kan dessverre ikke gjennomføres med dagens avstandkrav.

For singlehanded eller familierelatert seiling anbefaler vi i mellomtiden:

Dronningen vårserie – KNS -onsdager – oppstart 06.mai

Bundefjorden Onsdagsseilaser – BSF – onsdager – oppstart 13.mai

Vi informerer fortløpende på nettsiden og i FB gruppe om mulig oppstart av tirsdagsseilaser.

 

Sommerleiren SEILGLEDE- SEILING TIL ALLE i uke 26, 27, 32 og 33

Påmelding til OS Sommerleir er åpnet og det er fortsatt noen få ledige plasser i alle ukene.

Gjennomføring av sommerleir ansees som absolutt realistisk. Selvsagt tilpasser vi opplegget til retningslinjene og vurderer gruppestørrelse fortløpende. 

For øyeblikket er det for tidlig for å kunne gi mer konkret informasjon om opplegget.

 

Seilsportliga

OS gleder seg til å være med i serien igjen og lag for Hankø, Arendal og Åsgårdstrand er på plass. Vi leter fortsatt etter lag for Ligarunde #3: 12.–13. september i Florø. TA KONTAKT, gjerne som lag med inntil 4 personer eller som enkeltperson ved interesse.

 

Øyas Dag/ Klubbmesterskap

Klubbmesterskap gjennomføres som familieseilas 06. juni i år.

Opplegg er under utredning og mer informasjon kommer i god tid.

 

NM Knarr

NM Knarr er flyttet fra juni til august pga. korona pandemien. Ny dato er 29./30. august. 

 

Kajakk og SUP pool

Kajakk og SUP pool er åpnet. Foreningens medlemmer kan leie ut utstyr hele sesongen mot engangsbetaling. Man skal være påmeldt før utstyret kan brukes.

Husk at utstyr skal vaskes godt før og etter bruk!

 

Vi håper at tilbudet er av interesse, satser på rask og tallrik påmelding og sees forhåpentligvis snart til en av aktivitetene på vannet. 

Gjerne ta kontakt med idrettskoordinator Tilo Pfleger ved spørsmål.

Mobil 95 44 38 73, epost idrett@osloseilforening.no




Fergen starter opp i morgen 1. mai med delvis/midlertidig drift.

Postet av Oslo Seilforening den 30. Apr 2020

Normalt ville sesongen og restauranten på Lille Herbern startet i morgen 1. mai.

Dessverre er det i år ikke en helt vanlig sesongstart og restauranten får ikke startet opp for om en uke eller to, noe som også påvirker fergedriften på øya.

Vi vil allikevel starte opp med ferge hver hele og halve time mellom kl. 09.00 og 22.00 fra i morgen 1.mai, men vil samtidig la linejolla ligge ute slik at medlemmer kan komme seg over utenom dette om nødvendig.

Betaling for fergen kan gjøres kontant eller på Vipps til Oslo Seilforening #103919

Prisene er som i fjor kr. 35,- for voksne og 10,- for barn, men pga den spesielle situasjonen anbefaler vi også våre medlemmer å betale for turen (går til fergemannen)

På grunn av smittevern-hensyn vil det kun være mulig med 6 personer i fergen samtidig.

Vi ønsker alle en fin sesongstart, og ser frem til å se dere på Lille Herbern :)




Diverse korona endringer: Bjørvikasprinten avlyst og dugnaden omgjort med mer

Postet av Oslo Seilforening den 22. Apr 2020


Selv om sommervarmen nå har ankommet og mange er ute og koser seg med og i båtene sine, så er dessverre omstendighetene med korona pandemien slik at vi er tvunget til å gjøre en del endringer i foreningens oppsatte aktiviteter.

Vi har allerede fått satt alle båtene på vannet, og normalt ville vi kommende helg hatt dugnad på Lille Herbern, men denne er vi i år dessverre nødt til å avlyse / omgjøre pga myndighetenes begrensninger til forsamlinger og avstand.

Dugnaden blir derfor omgjort. Vi har fortsatt stort behov for hjelp til raking av løv, rydding av strender og oljing av brygger med mer, så dersom du ønsker å hjelpe til med noe så hører vi gjerne fra deg. Dette må da ikke gjøres denne oppsatte kommende helg, men kan gjøres når man eventuelt har tid på dagtid eller ettermiddager så ikke alle er her samtidig. Det blir hengt opp oppgaveliste og satt frem sekker og raker/river ved foreningskontoret og vi vil tildele oppgaver etterhvert som folk melder seg. For oljing av brygger ønsker vi at noen som har gjort dette tidligere gjør dette, så meld interesse. Vi vil også legge ut oppgaver på foreningens FB gruppe.

Bjørvikasprinten den 1.mai har vi dessverre blitt nødt til å avlyse.

Tirsdagsregattaene, Vannsportklubb, Ungdomsgruppe og Voksenseilkurs må vi foreløpig utsette oppstart på, men håper at nye retningslinjer etterhvert vil tillate oppstart av dette.

Familier som er påmeldt Vannsportklubben og deltakere påmeldt Kajakk og SUP poolen kan disponere foreningens utstyr etter avtale, men alt utstyr, båter og kajakker på vaskes grundig før bruk og myndighetenes regler for avstand etc. overholdes.

Det kommer fortsatt inn påmeldinger til foreningens sommerlerer, og vi satser på at vi får gjennomført disse. Nå starter jo de minste barna på skolen igjen fra mandag, og vi håper at vi kan få gjennomført disse.

Vi jobber med å få istand en båtkortesje på 17. mai mellom kl. 10.00 og 12.00 med start utenfor Huk. Mer info om dette kommer etter hvert.

Øyas dag med klubbmesterskap blir nok noe endret i form, og vi legger opp til familieseilas. Ytterligere info kommer.

Restauranten får ikke startet opp 1. mai, men sikter på muligens å få åpnet til 20. mai, avhengig av skjenkebestemmelsene i Oslo.

Fergen får en noe begrenset oppstart fra 1. mai, og vil da kun kjøre halvtimes ruter hver hele og halve time mellom kl. 09.00 og 23.00. Ettersom restauranten er lukket blir det begrenset med gjester, så vi oppfordrer også foreningens medlemmer til å Vippse inn frivillig betaling til Oslo Seilforenings Vipps Nr: 103919 så vi kan sikre fergedriften med vår fergemann Antonio.

Toalettene på øya er åpnet opp slik at alle får vasket hender godt og ofte. Vi ber alle om å fortsatt holde god avstand og hygiene så ingen av oss blir syke!

Garderobene, dusjene og Marinabygget er lukket pga myndighetenes krav, og vil bli åpnet så snart vi finner dette mulig

Vi håper at alle tar hensyn til hverandre og sørger for at Lille Herbern forblir en koronafri sone :)






Informasjon om foreningens kommende aktiviteter og korona situasjonen

Postet av Oslo Seilforening den 24. Mar 2020

Informasjon om båtpuss, utsett, fortøyninger i havnen, dugnad og planlagte aktiviteter

Da nærmer tiden seg for årets båtpuss og utsett fra vinteropplag, og noen er allerede i gang med båtpussen. Det har vært en særdeles mild vinter, og er heller ikke meldt om frost fremover, så vi velger derfor å sette på vannet på utekran og brygger og sannsynligvis åpne våre nyoppussede toaletter denne uken.

Foreningens styre har gått igjennom situasjonen rundt korona pandemien og foreningens aktiviteter, og kommet frem til følgende vurderinger og retningslinjer i forhold til dette pr. i dag 24/3-2020

 

Korona pandemien

På grunn av den pågående korona pandemien er det veldig viktig at alle retter seg etter myndighetenes råd for å unngå å bli smittet eller smitte andre.

Disse er blandt annet:

Råd og tiltak for befolkningen generelt pr. 24/3-2020

  • God hånd- og hostehygiene, prøv/ å unngå å ta deg i ansiktet.
  • Personer som bor sammen, kan omgås normalt.
  • Unngå håndhilsning, samt kyssing og klemming utenfor hjemmet.
  • Hold avstand til andre, både på jobb, ute og andre steder du oppholder deg.
  • Begrens antall personer du har nær kontakt med, og får besøk av, til noen få av gangen.
  • Friske barn kan være sammen både ute og inne, men i små grupper.
  • Utsette større sammenkomster som ikke er nødvendige.
  • Hvis du får feber eller luftveissymptomer bør du isolere deg hjemme til ett døgn etter at du er frisk.

 

Dette betyr at vi også på Lille Herbern har laget følgende spesifiserte retningslinjer i tillegg til myndighetenes:

  • Maks 2-3 personer i linejolla av gangen avhengig om det er familie eller ikke.
  • Hold 1 meters avstand om man står i kø eller passerer noen på brygga eller på land
  • Vask hendene godt og ofte og spesielt dersom man har tatt på flater/utstyr som også andre har berørt.
  • Marinabygget vil holdes stengt inntil videre.

 

Båtpuss

Det er denne uken frem til 25.mars tilbud og rabatter hos flere båtutstyrsbutikker, så det kan være lurt å få kjøpt inn bunnstoff og nødvendig utstyr nå. Man vet jo heller ikke hvor lenge disse butikkene holder åpent eller får inn nok nye varer, så det kan være lurt å kjøpe inn og begynne nå.

Når det gjelder selve båtpussen så ber vi dere følge våre HMS regler som dere finner på foreningens hjemmesider og samle sammen gammelt bunnstoff og pussestøv etc. Ettersom foreningen nå må betale for å levere inn farlig avfall som restmaling, olje etc, vil vi derfor anmode dere om å ta med dette og innlevere på deres vanlige mottak på Brobekk eller andre steder. Dersom dere velger å sette igjen rester i vår miljøstasjon i kajakkhuset så ber vi dere om å Vippse kr. 100,- til foreningens Vipps # 103919 for håndtering og innlevering av dette.

 

Utsett fra vinteropplag 18 og 19 april

Vi planlegger fortsatt med å gjøre utsett fra båter i vinteropplag helgen etter påske den 18 – 19 april.

Dette er selvsagt avhengig av myndighetenes råd når vi kommer dit, så vi vil da ta en nærmere avgjørelse på dette.

Dette vil da som vanlig bli gjort slik at ca halvparten av båtene (ca 35-40 stk) blir satt ut på lørdagen med start kl. 10.00, og de resterende som ligger fra svingen inn på den innerste grusplassen blir satt ut på søndagen.

Dersom noen er syke eller i karantene når utsettet nærmer seg så vil vi be dere ta kontakt slik at vi kan få avtalt hvordan vi kan få gjort dette. Dersom båten er klargjort for utsett kan vi for eksempel assistere med å sette den ut uten at den syke/karantene er tilstede. Ta da nærmere kontakt for avtale om dette.

 

Nye utriggere i havnen og behov for nye fortøyningstau

Vi har nå fått byttet ut 120 av utriggerne i havnen, og alt som ikke var fjernet av båteiere av gamle fortøyningstau og fendring ble da også fjernet/borte.

Vi vil derfor anbefale alle om å anskaffe seg nye fortøyningstau nå når det er salg i de forskjellige båtutstyrsbutikkene, og da sørge for at disse er med gummiavlastere.

Vi vil anbefale ferdige fortøyningstau med sjokkdemping fra Robline, som dere som medlem i Oslo Seilforening vil få 10 % rabatt på hos Best Marin på Filipstad eller på Båtsupern på Sjølyst. Her har også Biltema et tilsvarende produkt.

 

Dugnad på Lille Herbern helgen 25 og 26 april 

Det er også i år et stort behov for dugnad på øya etter vinterens herjinger, og mange oppgaver som skal løses. På grunn av Korona situasjonen er det fortsatt veldig uklart om vi kan avholde en eller annen form for dugnad denne helgen eller om vi må søke nye løsninger.

Vi vil derfor uansett gjøre det slik at vi lager en liste med dugnadsoppgaver og setter opp på terrassen utenfor kontoret. Vi setter også ut plastsekker som man kan komme og forsyne seg med for så å ta en tur og fylle disse med søppel. Fulle sekker kan så henstilles på anvist sted (under presenning så ikke fuglene river alt utover). Vi vil også sette frem noen raker dersom noen har anledning til å rake litt på strendene.

Administrasjonen vil være på øya på dagtid fremover, og om du har anledning til å hjelpe til så ta kontakt, så avtaler vi eventuelle oppgaver.

 

Nytt medlemssystem og faktureringer fra dette.

Foreningen har skiftet medlemssystem og vil forsøke å sende ut fakturaer fra vårt nye system hos Rubic i løpet av uken.

Vi har blitt fortalt at eksisterende e-faktura og avtalegiro avtaler skal bli videreført.

Alle fakturaer vil bli tilsendt dere pr. mail eller e-faktura / avtalegiro.

 

Foreningens planlagte aktiviteter

Foreningen har mange planlagte aktiviteter som regattaer, seilkurs for barn og voksne, sommerleirer med mere, som vi nå ikke helt vet om eller hvordan vi vil få gjennomført. Vi har derfor valgt å planlegge dette som normalt og så eventuelt avlyse dersom myndighetenes råd til oss tilsier dette.

Mer informasjon om dette vil bli lagt ut på foreningens sider samt sendt som nyhetsbrev og på sosiale medier når dette nærmer seg.

 

Ettersom vi er en frivillig organisasjon og avhengige av våre medlemmer og inntekter fra kontingenter og aktiviteter håper vi at dere alle er med og støtter opp om foreningen i tiden fremover, så vi kan fortsette vår satsing på å bringe seiling og båtliv til alle.

 

Vi ønsker dere alle en god helse og fin vår fremover.

Med vennlig hilsen

Oslo Seilforening




Innkalling til Oslo Seilforenings årsmøte 11. mars 2020

Postet av Oslo Seilforening den 14. Feb 2020

Innkalling til det 134. ordinære årsmøte

Tid:                      onsdag 11. mars kl. 19:00

Sted:                    KNS, sal A, 

Adresse:              Huk aveny 1, 0287 Oslo


Styrets årsberetning, regnskap med budsjett, revisors- og kontrollkomiteens beretning finner du her.

Innsendte forslag finner du her.


DAGSORDEN:

1.         Godkjenne de stemmeberettigede.

2.         Velge dirigent(er).

3.         Velge protokollfører(e).

4.         Velge to medlemmer til å underskrive protokollen.

5.         Godkjenne innkallingen.

6.         Godkjenne saklisten.

7.         Godkjenne forretningsorden.

8.         Behandle idrettslagets årsberetning.

9.         Behandle idrettslagets regnskap, styrets økonomiske beretning, kontrollutvalgets beretning [og revisors beretning].

10.       Behandle forslag og saker. (Innsendte saker må være styret i hende senest 26/2-2020)      

11.       Fastsette medlemskontingent på minst kr 50, og treningsavgift, eller gi fullmakt til å fastsette treningsavgifter.

12.       Vedta idrettslagets budsjett.

13.       Behandle idrettslagets organisasjonsplan.

14.       Foreta følgende valg:

a) Styre med leder, nestleder, fem styremedlemmer og tre varamedlemmer.

b) Kontrollutvalg med to medlemmer og ett varamedlem.

c) Representanter til ting og møter i de organisasjonsledd idrettslaget har representasjonsrett eller gi styret fullmakt til å oppnevne representantene.

d) Valgkomité med leder, to medlemmer og ett varamedlem.

e) Eventuelt øvrige valg i henhold til idrettslagets organisasjonsplan.

Ledere og nestledere velges enkeltvis. Øvrige medlemmer velges samlet. Deretter velges varamedlemmene samlet. Der det velges flere varamedlemmer skal det velges 1. varamedlem, 2. varamedlem osv.

 15.       Engasjere revisor til å revidere idrettslagets regnskap.

 16.         Utmerkelser

Det vil bli avholdt medlemsmøte som før, etter årsmøtet.




Oslo Seilforening har ansatt ny idretts- og driftskoordinator.

Postet av Oslo Seilforening den 4. Feb 2020

Oslo Seilforening har nå ansatt Tilo Pfleger (til høyre) som ny idretts- og driftskoordinator. Han overtar etter Fredrik Gude (til venstre) som etter 5 år hos oss har valg å gå videre til nye utfordringer innen eiendomsdrift og forvaltning. Vi takker Fredrik for den flotte innsatsen han har gjort for oss.

Tilo har vært medlem i foreningen siden 2013 og har en Knarr i havnen. Han kjenner godt til foreningen, øya og aktivitetene våre, og har også to barn som har vært med på blant annet vannsportklubben og foreningens regattaer.

Vi ønsker Tilo hjertelig velkommen inn i administrasjonen og gleder oss til et godt samarbeid fremover. 




Høringsuttalelse fra OS vedrørende Oslo Idrettskrets endring av retningslinjer for kommunal støtte

Postet av Oslo Seilforening den 21. Jan 2020

Oslo Idrettskrets er i gang med å endre retningslinjhene for tildeling av støtte til aktivitetsmidler fra Oslo Kommune. Dette gjelder den såkalte "hodestøtten" og også lokale aktivitetsmidler.

I forbindelse med dette har de sendt dette ut til høring blandt idrettsforeninger i Oslo.

Noen av innspillene i høringsutkastet vil kunne gjøre slik at seilforeninger og andre idretter som ikke er helårsidretter står i fare for å miste mye eller all støtte.

På bakgrunn av dette har styret i Oslo Seilforening sendt inn en høringsuttalelse hvor vi nevner på problemene rundt dette sett fra vår side.

Vi håper absolutt at vi kan få forståelse for våre syn og at også vår idrett er med i fordelingen også fremover.

Høringsutkastet fra OIK finner dere her

Høringsuttalelsen fra Oslo Seilforening finner dere her.




Bli med på Vinterserien - medlemskvelder sammen med KNS

Postet av Oslo Seilforening den 20. Jan 2020

Også i år arrangeres det vinterserie/medlemskvelder sammen med KNS, og nå er det til og med Gratis! (Med mulighet for å kjøpe vafler og kaffe også) 

Første kveld er allerede onsdag 22. januar.

Påmelding til serien via Facebook arrangementet her, men det er også mulig å bare dukke opp.

Håper å se mange av dere der