Båtførerprøven intensiv kurs helgen flyttet til 15-17. mars
Postet av Oslo Seilforening den 21. Des 2012
KNS er teknisk arrangør og kurset avholdes hos KNS i Huk Aveny 1. Det er fortsatt ledige plasser igjen på kurset, så benytt vinteren til å ”sertifisere” deg og bli en tryggere båtfører.
OS Medlemspris: kr. 1500,- (+ eksamensavgift til Norsk Test, kr. 604,- og eventuell bok, ”på rett kurs” kr. 280,-)
Dette er en flott mulighet til å møte mange OS medlemmer, og ”sertifisere” deg nå på vinteren, så kommer også våren og sommeren ”litt nærmere..”
Deltakere på ungdomsgruppa (over 14 år), arrangører til våre regattaer samt instruktører/hjelpeinstruktører til vannsportklubben kan få kurset til halv pris.
Meld deg på kurset ved å sende inn denne mailen med Navn, Adresse, Telefon, e-post og fødselsdato, samt betale inn kr. 1500,- til foreningens konto: 60010540081
Mer informasjon om kurset finner du her.
Det kan være lurt å være rask til å melde seg på, ettersom det er begrenset anntall plasser på kurset.
God Jul og Godt Nytt År
Postet av Oslo Seilforening den 21. Des 2012
Vi vil takke alle medlemmer og deltakere på våre aktiviteter for et flott år 2012.
Vi ønsker dere alle en riktig God Jul og et riktig Godt Nytt År fyllt av medvind!
OS sekretariat er lukket mellom jul og nyttår.
Nyetablert OS Ressursgruppe
Postet av Oslo Seilforening den 30. Nov 2012
Sangkoret Vela vocalis ( syngende seil ) hadde sitt først treff torsdag 22 nov 2012
Postet av Oslo Seilforening den 27. Nov 2012
Dirigent Dagfin Rosnes, en talentfull og sjarmerende fyr, gikk grundig til verks. Etter en kort presentasjon av hver enkelt og en del sang teori, ble deltakerne oppdelt i grupper og var i gang med stemme øvelser.
Etter en par timer og mye moro var det hele over og innsiativtageren la opp til neste øvningsdag en gang i januar, men like unison som vi sang, kom det fra deltakerne at vi skulle ha neste øvningsdag mye raskere, for dette var veldig moro.
Neste øvningsdag blir onsdag den 12 desember kl 19.00 hjemme oss Marianne Kaperdal i Sorgenfrigaten 19A (Marianne@kaperdal.com mob 94814549 )
Vi må tolke dette som at alle som en, syntes dette var spennende og moro.
Det var noen få som hadde meldt avbud p.g.a sykdom og annen virksomhet, men når de også møter blir vi raskt ca 20 stk. Vi vil allikevel mine om at dette er noe flere kan være med på som medlem i Oslo seilforening. Vedlagte bilder er fra etter øvningen, med hyggelig prat, rødvin og øst og kjeks.
Meld deg på koret via dette skjemaet, eller mail til Dagfin Simonsen ( dasimon@online.no ) eller bare møt opp.
Fra Januar vi vi ha øvinger hver 14 dag på onsdager. Første gang 9 januar 2013.
Vi får disponere lokaler helt gratis, I Café Abel Mob 93085551 adresse: Niels Henrik Abels vei 4 ( trikkestasjon ) med håp om at noen av oss kan ta en øl eller 4 en gang iblant.
OBS!
Jan Petter Gamborg lanserte en god ide. Har vi noen skriveføre i foreningen som kan bidra til å skrive en sang om øya Lille Herbern/Oslo seilforening vi kan bruke i koret? Det kan gjerne være på en kjent melodi eller en ny komponert en. Et ferdig resultat vil helt sikker bli premiert med heder og glede av foreningen. Send ditt/dine bidrag til Oslo Jan Petter Gamborg-Nielsen post@osloseilforening.no
Søknad om plass i OS havn for sesongen 2013
Postet av Oslo Seilforening den 27. Nov 2012
Arrangørmanual
Postet av Oslo Seilforening den 22. Nov 2012
RETNINGSLINJER FOR GJENNOMFØRING AV ARRANGEMENTER I OSLO SEILFORENING
Utgave 1 - NOVEMBER 2012
Dette dokumentet skal gi arrangører i Oslo Seilforening en rettledning på hvordan man skal gjennomføre et arrangement i form av en regatta. Hvilke roller bør være med, hva skal tas med og gi en overordnet koordinering.
Utgangspunktet for retningslinjene er erfaringene fra sesongen 2011, Bjørvikasprintetn, The Raid, Tirsdagsserien, NM IF m.m Det er og sett på hvordan andre seilforeninger arrangerer regattaer. Det er ikke tatt hensyn i forhold til størrelsen på arrangementet, dette er retningslinjer og man står fritt til å skalere ned dersom arrangementet tilsier det.
I tillegg til disse retningslinjene må arrangøren forholde seg til for eksempel Norges Cup håndboken som er utarbeidet av klasseklubbene og andre bestemmelser gitt av NSF.
ARRANGEMENTSKOMITE OG ORGANISERING
Ansvar for arrangementet:
Arrangementsansvarlig har det overordnede ansvaret for planlegging og gjennomføring av arrangementet.
Hovedtrekk i starten på et arrangement.
Når Oslo Seilforeningen får et arrangement, Må en arrangementsansvarlig defineres og som første prioritet, starte etableringen av arrangementet gjennom å skaffe personer til de oppgavene som skal gjøres. Gruppeledere i arrangementskomiteen skal fortest mulig på plass. Dette må gjøres i god tid før regattaen skal gjennomføres.
Det må tidlig i prosessen identifisere sammen med regattasjefen en banesjef for hver banen (eller flere banesjefer dersom det er flere baner som skal benyttes samtidig).
Banesjefen bør få med seg minst 3 personer med regatta erfaring. En til å være sammen med han i startbåt og 2 til å bemanne bøyebåt og eller målbåt.
Til sammen er det da listet opp 12 navn som danner stammen i et arrangement.
Når disse er på plass begynner det første arbeidet i arrangementskomiteen. Det er å sørge for at de som er valgt som ledere er klar over sine oppgaver og hvilke oppgaver som må koordineres med de øvrige leder.
Lederne av de ulike gruppene bør nå hente inn hjelp fra andre frivillige i organisasjonen. Videre må lederen av arrangementskomiteen lage tidsplaner og gjennomføre koordineringsmøter i arrangementskomiteen.
Beskrivelse av oppgaver til ”Lederne”
Regattasjef: Har ansvar for gjennomføring av konkurransen på sjøen inklusiv dømming, sikkerheten til seilerne, banevalg og alt tilhørende frem til sekretariatet overtar registrering av resultater. Ansvar for alt som skjer på vannet inklusive å lage seilingsbestemmelser samt å sørge for at disse blir avklart med hoveddommer og klasseklubbene.
Regattakomite
Ansvar: Planlegging sjø, bemanning, kunngjøring, innbydelse, seilingsbestemmelser, skaffe start- og mål-bøye, dommerbåter, skaffe dommere, sørge for sikkerhet, skaffe dommere og kommunisere seilingsbestemmelsene med klasseklubbene.
Utstyr: PC’er og tilgang til kopimaskin. Seilingsbestemmelsene må kopieres opp før registrering. Må avklares med sekretariatet om de skal gjøre det.
Det er satt opp med 2 bøyebåter per bane. Dette er tilstrekkelig på pølsebaner. På andre baner er det ønskelig med 3 bøyebåter..
Krav til personell:
I følge NSF’s NM og NC regler skal NM og NC gjennomføres av en av NSF autorisert regattasjef med Stab. I følge OAS regler for OAS CUP skal regattasjefen være den øverst ansvarlige for planleggingen, organiseringen og gjennomføringen av arrangementet.
NM og NC har ingen formelle krav på kompetanse på startsjef/banesjef, men disse må minst være erfarne seilere med erfaring fra arrangementer og helst som startsjef/banesjef. I StorNM er det krav at hver banesjef skal være en NSF autorisert regattasjef.
Utstyr per bane:
· 4-5 Store bøyer, 2 bøyer med flagg
· Et flaggsett
· Et elektrisk lydhorn eller Revolver (manuelle i back-up)
· Videokamera
· To diktafoner/mobiltlf. Start, bøyebåt og målbåt
· Fire VHF’er. Startbåt og bøyebåter + 1 reserve
· Whiteboard tavle hvor tjuvstartere noteres, henges opp bak på startbåt
Dommere og dommerbåter:
Det skal være 2 dommere i hver båt. Ved dømming på banen etter APP P gjelder følgende: Når det kun er en start på en bane er det nok med 2 dommerbåter, ved flere starter (klasser) på samme bane skal det være minst 3 dommerbåter.
Om dommere har anledning til å stille med egen båt bør dette avklares. Da det og skaffe nok båter kan være en utfordring.
SIKKERHET ER EN DEL AV REGATTASJEFENS ANSVAR:
- Sørge for at seilernes sikkerhet er ivaretatt fra de går på vannet til de kommer inn.
- Foreta stikkprøve sjekk av båter før de går på vannet
- Utarbeide sikkerhetsinstruks, samt tegning med sikkerhetssoner for hver bane
- Innhente opplysninger om deltagende foreningers følgebåtførere
- Innhente opplysninger om deltagende foreningers trenere
- Utarbeide kommunikasjonsplan
- Sende ut instruks, kommunikasjonsplan og tegninger med plassering et par dager før
- Lage/finne frem flagg til sikringsbåtene
- Gjennomføre briefing med alle sikringsbåtførere før første start, og dele ut flagg
- På vannet: kontrollere at sikringsbåtene forholder seg til instruksen
- Sørge for at alle flagg blir innlevert
- En sikkerhetsansvarlig fra foreningen
- Sikringsbåter m/fører medbringes av deltagende foreninger
- En VHF
- Flagg til sikringsbåter
Landansvarlig: Har ansvar for at alt fungerer på land med hensyn til sikkerhet, plassering av båter på land, utsetting av båter, skilting og orden på området under arrangementet. Videre må godkjennelse for bruk av områder som ikke disponeres innhentes. Har ansvar for å plassere og kommunisere sponsorer eller andre selgere som ønsker å få være på området under arrangementet.
Personellbehov: 1-2
Forberedelser før regattaen
Erfaring viser at det trengs mye tid til forberedelse før dagene for selve arrangementet, sammenlignet med tidsbruk under arrangementet. En gruppe som fordeler oppgavene pr. helg anses nødvendig, avhengig av arrangementets størrelse.
Oppgaver:
Sette ut skilt før arrangementene og ta de ned etterpå.
· I krysset Langviksveien og Huk Aveny tekst:”Utsett av båter, Arrangement”
· I krysset Langviksveien og Fredriksborgveien tekst: ”Til Oslo seilforing”
· I krysset Langviksveien og P.T Mallingsvei tekst: ”Til Oslo seilforing”
· Ved Bygnøynesveien og Herberveien 2 skilt. Tekst 1: Parkering av tilhengere og biler med pil mot Løchenveien. Tekst 2: ”Oslo Seilforening – Lilleherbern”
· Skilt med tekst: ”Parkering av følgebåter”
· Skilt med tekst:”Reservert av brygge til startbåter”
Parkering:
· Admiral Børresensvei gratis gateparkering. Løchenveien gratis gateparkering. Bygøynesveien/Løchenveien Europark.
Rydding og vakt (som blant annet sørger for at stabling av traller blir organisert);
· Sette ut søppelsekker og stativ til disse.
· På Lilleherbern
· Innunder denne vakten hører å tømme søppel ved Marinaen samt å se over og rydde garderober og toaletter.
Før arrangementene/avklare:
· Oppsett av bøyer til parkering av RIB
· Legge ut teppe på utstikker 1 for utsetting av båter
· Veilede til gjesteplasser og ha oversikt over disse. Lage et enkelt klistrelappsystem for innkreving av avgift
· Sørger serveringsfolket for oppsett av uværstelt og bord m.m. på uteområdet?
Sponsor/Marked: Sørger for at arrangementet hvis mulig kan få sponsorer og gaver som kan gis ut som premier eller til deltakerne som en del av påmeldingen eller som ”Daily first”
Presse/Info: Er den som sørger for at kunngjøringer og orienteringer i forbindelse med arrangementet blir lagt ut på nettsiden, Facebook, sendt ut til seilforeninger, media, medlemmer og at det informeres på oppslagstavlen på landsiden. Pressansvarlig tar seg av eventuelle besøkende fra media.
For at info/web-ansvarlige skal kunne utføre sine oppgaver tilfredsstillende er det viktig at han/hun mottar den informasjonen som skal formidles.
Materiell: Overordnet ansvar for materiell. Anbefales å ha med seg to assistenter ansvarlig for henholdsvis regatta og annet materiell. Ansvarlig for at foreningens egne båter fungerer, bensin med mer. Sørge for at materiell som må skaffes blir kjøpt inn.
Personellbehov: 2
Sekretariat: Har ansvar for påmelding, betaling, registrering, resultatservice og premieutdeling. Det er vesentlig at sekretariatet på forhånd har fått opplæring i Seilmagasinet løsning for registrering av resultater.
Utstyr:
· Trådløst nettverk
· Pc/Ipad
· Telefoner
· En skriver
· Kontormateriell
· Stiftemaskin/Tape til vegg (for å henge opp resultater)
· Tilgang på kopimaskin for trykking av seilingsbestemmelser med mer
Kiosk/Marina: Ansvarlig for all bevertning på Lilleherbern, det være seg restauranten og Marinaen, garderober og toaletter.
Servering:
Smører baguetter og lager vafler. Det selges og is, kaffe, brus og varm mat som suppe eller lapskaus.
Toaletter:
Toalettene bør inspiseres og eventuelt vaskes hver annen time.
Alleeksemplene ligger som nedlastbare filer på Google docs
Kjørebeskrivelse/oversiktover parkering og utsetting mm
Eksempelpå seilingsbestemmelse
Eksempelpå baner og sikringssoner:
Eksempelpå banematriell
Plukklistebanemannskap
Ønsker du å være med i OAS styre?
Postet av Oslo Seilforening den 22. Okt 2012
OAS har sendt oss en forespørsel om representanter til deres styre, som skal velges på OAS kretsting i januar.
Send mail til post@osloseilforening.no om du er interessert.
Til alle Kretsens foreninger.
Det nærmer seg ”årets slutt” og OAS skal ha Kretsting m/valg av nytt styre. I den forbindelse spør jeg om det er noen som har lyst til å være med og dra lasset?
OAS har hatt et bra år m/mange utfordringer, noe går greit mens andre ting krever veldig mye arbeide og oppfølging.
OAS Jollecup er nå ferdig med sine seilaser, det skal bli spennende å se hvor mange som totalt har vært med i Cupen, det kan se ut som om interessen har vært laber for forsommerens seilaser – derimot har høstens 2 Cup-seilaser hatt stor deltagelse.
OAS Training Camp har også kommet for å bli ser det ut til, og OAS har gjort sine erfaringer her også – ”kriteriene for Training Camp” må justeres.
Vennligst send meg forslag på noen som kan tenke seg å bli med i Styret?
Oslo og Akershus Seilkrets
Bjørn Løken, leder
Marit Kuhle
Kretssekretær
Søknadsfrist for støtte aktive seilere er 1.november.
Postet av Oslo Seilforening den 15. Okt 2012
Vi minner om at søknadsfristen for støtte aktive seilere er den 1. november, og at skriftlige søknader må sendes foreningen pr. e-post innen denne datoen.
Søknadskriteriene finner dere nederst på oversikten over medlemsfordeler under fanen "Seilforeningen"
Fortsatt noen få ledige plasser i vår boblehavn
Postet av Oslo Seilforening den 15. Okt 2012
Bris ønsker gode historier fra årets seilturer.
Postet av Oslo Seilforening den 9. Okt 2012
Om turen gikk til Steilene eller Middelhavet, vi vil lese om dine opplevelser, gode eller trøblete, ren seilglede eller spennende steder eller møter.
Har du i tillegg et bilde eller to, send din historie til grete@template.no innen 19. oktober. Bilder, minimum 1000 KB. Tekst fra 1000 til 3000 tegn, gjerne kort og godt!
Wright on!
Grete Valstad
Brisredaktør
OS starter kor!
Postet av Oslo Seilforening den 21. Sep 2012
Mesternes Mester i seiling 13. oktober 2012
Postet av Oslo Seilforening den 19. Sep 2012
Det er fremdeles mange Norgesmestere som ikke har meldt seg på Mesternes Mester 2012.
Påmeldingsfristen er 20. September.
Mesternes Mester er også arena for årets store Seilerfest, hvor alle seilere tilknyttet en seilforening er invitert.
Her er invitasjonen:
Mesternes Mester er regattaen der årets Norgesmestere i seiling møtes for å avgjøre hvem som er den endelige mester i seiling.
KNS og NSF inviterer i den anledning til en forrykende sesongavslutning på Aker Brygge / Tjuvholmen
Lørdag 13. oktober, start kl 10.00
Mesterskapet er for kjølbåter og joller. Kjølbåtene seiler som vanlig 11 MoD, og jollene seiler RS Feva. Jollene er definert som de klassene som deltok i Stor-NM. Alle andre klasser er definert som ”kjølbåter”. Vinneren av jolle-klassen seiler finale i 11 MoD. Vi vil ha base på ”The Edge” restaurant på Tjuvholmen og området rundt. Her er det flott utsikt til Oslobanen, og vi håper så mange som mulig stiller opp både i regattaen og som supportere
Regattaen blir avsluttet med en storstilt seilfest hvor alle seilere, dommere, og arrangører i hele landet er invitert. Vi håper så mange som mulig kan komme!
Sted: Bar 1 på Aker Brygge
Klokkeslett: 19.00
Kuvertpris: kr 490,- pr pers
Påmelding:
vibecke@seiling.no
Påmeldingsfrist : 20. september
Vi sees på Tjuvholmen 13. Oktober!
Med vennlig hilsenVibecke Schøyen
Utviklingskonsulent
Norges Seilforbund
Tlf: +47 21 02 97 14
Fax: +47 21 02 97 15
vibecke@seiling.no
www.seiling.no
North Sails Nesodden Høstcup 22.- 23.09.2012
Postet av Oslo Seilforening den 17. Sep 2012
Nesodden Seilforening ønsker å gjøre årets arrangement til noe ekstra, og håper mange seilere finner veien til Steilene denne helgen. Det blir baneseilaser begge dager for entypeklasser og LYS-klasser som ønsker tette fighter rundt bøyene. Distanseseilaser tilbys for LYS-båter som foretrekker denne regattaformen. For shorthanded klassen er det siste mulighet til å kapre poeng i Seilmagasinets ranking 2012. I år loves en ny og spennende bane med strategiske utfordringer for alle.
Inkludert i startkontingenten er bryggemat ved seilasenes slutt lørdag ettermiddag, og levende musikk senere på kvelden. Gratis plass i havna fredag kveld og lørdag kveld. Det er mulighet for å kjøpe en god grillbuffet lørdag kveld.
Transport av mannskap til/fra Nesoddtbåten kan ordnes.
Velkommen til Steilene!
Påmelding:
www.seilmagasinet.no/regatta?regatta=901
Vennlig hilsen,NORLYS Info
Velkommen til OS høstfest fredag 28. september
Postet av Oslo Seilforening den 14. Sep 2012
Vi har hatt en aktiv sommer med mange OS- arrangementer. Bli med å feire oss selv og sesongen 2012!
Praktisk info: Festen starter presis kl 19.00 (Fergen kjører non stop fra 18.30 – 19.00)
Sted: Kroa på Lille Herbern
Pris:
”Full pakke” (velkomstdrink, middag, en flaske rød eller hvit vin, dessert, kaffe, musikk) kr 575,-
”Liten pakke” (samme som over minus vin) kr 240,-
TSK Lille Herbern serverer lammefrikassé og tømmer lageret for gode viner!
Bindende påmelding via dette skjema, og betaling innen onsdag 25. september til foreningens konto 6001.05.40081
Begrenset antall plasser, første mann til mølla !
Mvh
Styret v/Grete
Kandidater til styret i NSF for Tingperioden 2013 – 2014
Postet av Oslo Seilforening den 6. Sep 2012
Til Foreninger og Klasseklubber i NSF
Kandidater til styret i NSF for Tingperioden 2013 – 2014
I mars 2013 er det på nytt Seilting i NSF og det skal velges 1 presidenter , 2 visepresidenter og 6 styremedlemmer.
Som det fremgår av presidentens pressemelding som er lagt ut på seiling.no, vil Peter Larsen ikke ta gjenvalg. 1 visepresident har også signalisert at dette blir hennes siste periode og noen styremedlemmer ønsker ikke å fortsette i styret.
Valgkomiteen trenger innspill og forslag på mulige kandidater til de ulike posisjoner.
Kandidater som foreslås må være forespurt og ville til å stille til valg.
I tillegg til interesse og kompetanse for å utvikle seilsporten, må aktuelle kandidater også ha tid til å utføre styrearbeidet. Det er ca 10 styremøter i løpet av et år. De fleste medlemmene av styret leder et utvalg eller en komite. Mye arbeid gjøres via mail, må det må påregnes tid til møter i utvalgene også.
Vi ber om at vedlagte skjema fylles ut av de foreslåtte kandidater og sendes:
Pr. mail: anne.kaa@online.no, eller pr. post Anne Kaalstad, Nedre Fjærholmv. 102, 3132 Husøysund
senest innen 5. oktober 2012.
Seilnorge trenger dyktige tillitsvalgte, kanskje finnes nettopp en av disse i din forening/klubb!!
Vennlig hilsen
Valgkomiteen i NSF
v/Anne Kaalstad
--------------------------------------------------------------------
CV NSF styrekandidater til Seiltinget 2013
Adresse:
Mailadr.:
Tlf/mob privat: jobb:
Fødselsår: Yrke/Utdanning:
Tillitsverv i NSF (klubb/krets/forbund):
Tillitsverv andre organisasjoner:
Utdanning innenfor NSF:
Egen seilerfaring/bakgrunn:
Saker du er opptatt av å videreutvikle i NSF:
Tid disponibelt til styrearbeid i NSF:
Annen relevant informasjon:
Full fart på Lille Herbern fra mandag til torsdag
Postet av Oslo Seilforening den 6. Sep 2012
Alle aktivitetsgruppene er i full gang og melder om rekordstort oppmøte til høsten og være. Vær og vind har så til grader spilt pålag med oss denne høsten. Etter en litt laber sommer har endelig de gode seilforholdeneog badetemperaturen kommet til øya vår.
Vannsportgruppa med over 25 barn og unge mandag ettermiddag, slår det alle tidligere bestenoteringer. Dette er utrolig morsomt med tanke på skolestart og andre aktiviteter som vi konkurrerer med på denne tiden av året.
Ungdomsgruppa som ledes av klubbens egenutviklede trenere melder og om fullt driv. Flere av våre ungdommer har sågar lånt båter i form av, Feva og 29er, på fritiden de dager det har blåst litt ekstra for å trene – Ubetalelig, fortsett slik!
Det er og fornøyelig og notere seg at OS stiller med hele 3 lag til helgens NorgesCup i Feva som arrangeres av Bærum Seilforening.
http://www.youtube.com/watch?v=kTR67WGxRWQ&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=2pwErLECKdo&feature=plcp
Flerskrogsgruppa har og meldt om økt interesse og rekruttering av nye medlemmer. Det er tydlig at høstens vind og vær har ført til at flere har fått føle på spenningen og gleden ved å koste på utover, 2 meter over vannspeilet i 20 knop!
Mye vind har det blåst på høstens tirdagsregattaer. En vind som har ført til at det har kokt både i ferdigheter og topplokk. Heldigvis har det ikke ført til noen personskader, kun noen materielle skader og ufrivillige dukkerter, det kan vi leve med. OS oppfordrer til å vise god seilskikk og seile litt mer varsom når det blåser smådjevler ute på banen.
Fredagsregatta for turseilere
Postet av Oslo Seilforening den 5. Sep 2012
Vi håper at så mange som mulig har lyst til å sette en verdig avsluttning på en strålende sommer og starte høsten med en uformell regatta - med garantert lave skuldre, god stemning, sol og finfin vind :-)
Meld deg på her: http://www.seilmagasinet.no/regatta?regatta=1015&act=paameld
Restauranten mandagsstengt + lunsjstengt i september.
Postet av Oslo Seilforening den 29. Aug 2012
Restauranten TSK Lille Herbern holder stengt mandager i september. Det blir heller ikke lunsjservering i ukedagene. Åpningstider vil være:
Mandager: Stengt
Tirsdag - Fredag: 17:00 - 23:00
Lørdag - Søndag: 12:00 - 23:00
NM Express til OS og Hvergang.
Postet av Oslo Seilforening den 22. Aug 2012
OS gratulerer Hvergang med Trygve B. Leergaard, Esben Keim, Stein Broch-Olsenog Kristoffer Sangvig-Jebsen, med en solid seier i Express NM som blegjennomført på Fjærholmen i Tønsberg.
Team Glory, som består av Geir Victor Svendsen, Einar Martinussen, Dag Andersen og Jan Petter Gamborg fra Oslo Seilforening tok bronse.
– Seieren var overlegen etter tallene, men det var fight hele veien, sier nybakt norges- og nordisk mester i Express, Trygve B. Leergaard.
Express-satsningen til OS bærer frukt og det er gledelig at hele tre av de syv beste på resultatlisten seiler for Oslo Seilforening, som for tiden har den største, aktive flåten av Expresser,
Vellykket NM for IF Båt
Postet av Oslo Seilforening den 22. Aug 2012
Den store NM helgen omfattet også et mesterskap for IF Båt. Klassen stablet på bena totalt 23 påmeldte, noe som beviser klassens appell og levedyktighet.
Vi er godt fornøyd med påmeldingen og deltagelsen, særlig tatt i betraktning av at flere seilere som normalt er ”bankers” på NM, måtte melde forfall i år, forteller klasseklubbformann Robert Bay.
Det ble gjennomført i alt 6 seilaser, hvorav 4 på lørdag og 2 på søndag. Vinden klokket inn rett før start begge dager. Forholdene på Bunnefjorden var som vanlig krevende og skiftene. Det så dog ut til å ha liten betydning for feltet. Sjelden har vi sett et så tett felt, 20 båter som går over mållinjen så å si med overlapp, er et ganske uvanlig syn. Tiltross for at konkurransen var jevn var de beste helt klart best.
Etter de fire første seilasene ledet klasseklubbens formann Robert Bay med noe som så ut til å være komfortabel margin. På søndagen viste våre svenske gjester seg frem og vinner av seilasen og mesterskapet ble Anders Ewert, Sunneskärs BS og Per Osvalds, Långedrags SS.
Norsk mester kan bare en nordmann bli. Birger Jansen med mannskaper Per Juul Hansen og Jan Erik Stensrud, alle representerte Bærum Seilforening, vant gullmedaljen. Robert Bay og Kristen Thorp, også fra Bærum fikk andreplassen og sølv. Bronsjeplassen gikk til John Erik og Patrick Lyche fra Hallingdal Seilforening.
På lørdagen arrangerte Oslo Seilforening NM fest for over 40 gjester under et telt på regattakontoret. Regnet som strømmet ned, la langt ifra noen demper på en lystig gjeng glade seilere.
Listen for opptak til vinteropplag og boblehavn legges ut neste mandag
Postet av Oslo Seilforening den 15. Aug 2012
Bli med på OS Strandhugg 25. - 26. august
Postet av Oslo Seilforening den 13. Aug 2012
Etter tidligere års suksess med regatta som innledning på vårt strandhugg, ønsker vi også i år å gi et litt sportslig preg ved å lage en litt spesiell regatta:
Start fra havnen (med seil nede, liggende til brygga) kl. 10.00 lørdag.(Motor kan kun benyttes frem til det nordre fyret utenfor innseilingen til øya.)
Målgang (man melder selv inn korrekt tid pr. SMS til 47915561) blir ved passering av linje mellom Sundbyholmene fyr, 59.43’54”N og grønn stake øst-sør-øst mot Håøyas nordre ende 59.43’44”Ø. I tilfelle av dårlig vindforhold vil vi kunne avkorte underveis, og benytter VHF kanal 72 og/eller mobil til varsling om dette
Det vil bli seilt i forhold til LYS handicap, og spesiell premiering blir holdt på kvelden. Det er mulig det blir arrangert en felles returseilas for de som ønsker dette.
Under oppholdet i Sandspollen vil vi sørge for griller og leirbål, men man må selv ha med seg mat og drikke. Vi vil antakelig også ta med en Zodiac følgebåt samt ”rumperister” og vannski for å få litt vannlek for store og små.
Om du ikke er påmeldt, så gjør dette nå ved å fylle ut dette interaktive skjemaet.
Man må ikke være med på regattaen for å være med på strandhugget, og motorbåter er også hjertelig velkommen.
Deltagelse er kostnadsfritt for foreningens medlemmer, så bli med… dette blir gøy!
Neste uke starter høstens aktiviteter endelig opp igjen.
Postet av Oslo Seilforening den 13. Aug 2012
Mer informasjon og påmelding finner dere her:
- Mandag 20/8 kl. 17:30 - Vannsportklubben
- Tirsdag 21/8 kl. 18:00 - Tirsdagsregattaene
- Onsdag 22/8 kl. 18:00 - Flerskrogsgruppa
- Torsdag 23/8 kl. 17:30 - Ungdomsgruppa
Alternativ OL kommentar som IOC syntes ble litt for mye...
Postet av Oslo Seilforening den 8. Aug 2012
Bli med på NM i Express!
Postet av Oslo Seilforening den 2. Aug 2012
Oslo Seilforening har nesten 20 Expresser registrert i vår medlemsmasse, vi er opp mot 20 båter på tirsdagsseilasene. Express er vår hovedsatsing på regattaseiling. For øyeblikket er det bare registrert 3 påmeldte båter fra foreningen, så kom igjen, meld dere på!!
Fristen for påmelding er om en uke 8. august kl 23.59. Du melder deg på her: http://www.seilmagasinet.no/?regatta=872
Transport
Det er mulig å seile båten til Tønsberg helgen før og evt. tilbake helgen etter NM. Foreningen vil kunne ordne med havneplass.
Det er mulig å få leie seg henger å trekke båten på, det er enkelt å ta båten opp på KNS og kran er tilgjengelig på brygga i Tønsberg Seilforening.
Flere planlegger å seile på torsdagskvelden med følgebåter, det kan være plass til flere Expresser på slep. Retur søndag ettermiddag. Oslo Seilforening ønsker å bidra til å få med flest mulig av foreningens seilere, så ta kontakt med formann Esben Keim om du ønsker slep, så gjør vi vårt beste for å få det til.
Boforhold
Man kan bo I egen båt, i en annen følgebåt, hos venner som bor lokalt eller på hotell.
Ved Tønsberg seilforening/ Fjærholmen er det også en campingplass. Her finnes hytter (7 stk) i tillegg til teltmuligheter samt dusj og toaletter. (Nøtterøy Familiecamping Fjærholmen AS)
Mannskap
Flere OS-seilere som ikke seiler Express ønsker å delta. enten som mannskap, eller med eget mannskap i lånt båt. Ta kontakt om dette kan bidra til at din båt også deltar i NM Express 2012.
Klargjøring av båt
For å delta må båten være klar, dette betyr at den er rengjort for ting som bremser den og at nødvendig utstyr i henhold til klassereglene er ombord (som de også skal være på tirsdagsseilasene og andre regattaer). OS vil arrangere felles løft og spyling i uken før NM (løft og spyling er kostnadsfri for OS medlemmer). Egen sak om dette kommer foreningens hjemmesider. Klasseregelen finner du på expressklubben.com.
Kontaktinfo
Esben Keim
Formann Oslo Seilforening
t. 915 17 500
Velkommen til NM for IF båter 17-19 august
Postet av Oslo Seilforening den 1. Aug 2012
God Sommer! Her er siste nyhetsbrev før sommeren.
Postet av Oslo Seilforening den 24. Jun 2012
Nyhetsbrev nr. 6 – 2012
God Sommer!
Hva mener du bør være foreningens målsetning og idrettslige satsing fremover?
Som en del av foreningens prosjekt OS mot 2025 ønsker vi nå å kartlegge hvordan dere som medlemmer tror og mener foreningen vil utvikle seg de neste 20 år.
Ta deg derfor tid til å svare på denne undersøkelsen som tar et par minutter. Du finner den på våre hjemmesider, og kan www.osloseilforening.no, og vil se en oppsummering av svarene når du har fullført besvarelsen.
O.S. sekretariatet har nå lukket for sommeren.
Foreningens sekretariat har nå sommerlukket, men har fortsatt en viss begrenset betjening. Vaktmester er på øya hele sommeren, idrettskoordinator Gorm er tilgjengelig frem til 1. juli, og Jan Petter sporadisk innom 2. uken i juli.
Kontoret åpner igjen 30.juli, og vi ønsker alle medlemmer en riktig flott sommer med fint vær, varm vind og sikker seilas!
Oppstart av foreningens ukeaktiviteter er i uke 33.
Vannsportklubben starter opp igjen 20/8, Tirsdagsregattaene 21/8, Flerskrogsgruppa 22/8 og Ungdomsgruppa 23/8
Meld dere på via våre hjemmesider: www.osloseilforening.no
Har du som hovedmedlem fortsatt ikke har mottatt Seilmagasinet i posten?
Ettersom alle hovedmedlemmer nå har et kollektivt abonnement på seilmagasinet, skal du nå ha mottatt dette i posten. Om du ikke har mottatt dette så fyll ut dette skjemaet med navn og kontaktinfo, så vil vi forsøke å få rettet det opp så snart som mulig. (Junior og familiemedlemmer vil ikke motta bladet)
I nummer 4 var det en fin reportasje om Oslo Seilforening som du også kan lese her.
Bli med i Oslo Seilforenings Facebook gruppe
Oslo Seilforening fikk i høst en egen Facebook gruppe, hvor mange har lagt ut flotte bilder samt informasjon om OS og øya vår.
Bli med her: http://www.facebook.com/groups/99491721879/
Følg ellers med på hva som skjer via vår hjemmeside: www.osloseilforening.no
Med vennlig hilsen
Oslo Seilforening
Idrettslig satsning og målsetning for Oslo Seilforening de neste 20 årene!
Postet av Oslo Seilforening den 19. Jun 2012
Det siste året er det i OsloSeilforening jobbet mye med hvordan havna, øya og bygningsmassen skal tas varepå og utvikles til neste generasjon.
For å sikre at satsingen på bygningsmasseog anlegg dekker fremtidige idrettslige behov og krav, trenger vi dintilbakemelding.
Vi trenger din hjelp til å svare på17 spørsmål og håper du har tid til å besvare dem etter beste evne. Klikk her for å påvirke hvor veien går videre.
Velkommen til Sankthansbål på Lille Herbern
Postet av Oslo Seilforening den 15. Jun 2012
Innbrudd i båter i havnen.
Postet av Oslo Seilforening den 15. Jun 2012
To båter på B-brygga har de brutt opp døren med en skrutrekker.I den ene båten har de stjålet en avansert batterilader, men ikke tatt noe i den andre.
Fra en Express på C-brygga har noen gått inn og forsynt seg med en seilvest, en seiljakke, bukse, shorts og et par støvler.
Det er uklart når dette har skjedd, men det må ha skjedd i løpet av de to siste ukene, og høyst sannsynlig mellom søndag 3/6 og tirsdag 5/6.
Dersom noen har hørt eller sett noe, så meld gjerne fra om dette til oss, så vi kan videreformidle til politi etc.
Vi vil også be alle som skal på vakt om å være spesielt observante, ettersom dette nå har skjedd nylig, og eventuelt ta kontakt med havnepolitiet tlf: 22705800 dersom dere ser noe misstenkelig.
Ny aktivitet i Oslo Seilforening
Postet av Oslo Seilforening den 14. Jun 2012
En storartet Færderseilas for OS-seilerne
Postet av Oslo Seilforening den 12. Jun 2012
Har du som hovedmedlem ikke mottatt Seilmagasinets nr, 4 i posten?
Postet av Oslo Seilforening den 24. Mai 2012
Om du som hovedmedlem ikke har mottatt bladet i posten, bes du fylle ut dette skjemaet med navn og kontaktinfo, så vil vi forsøke å få rettet det opp så snart som mulig. (Junior og familiemedlemmer vil ikke motta bladet)
I dette nummeret var det en fin reportasje om Oslo Seilforening som du også kan lese her, og våre egne foreningssider som du kan se her.
Velkommen til Øyas dag 2012 med klubbmesterskap og vårfest.
Postet av Oslo Seilforening den 22. Mai 2012
Velkommen til Øyas dag, lørdag 2. juni!
Øyas dag på Lille Herbern er dagen for alle. Dette er dagen for å introdusere Oslo Seilforening til kjæresten, ta med hele familien, der de unge får en sentral plass, hvor du kan bli kjent med flere. Vi skal seile, padle, bade, sludre, feste og nyte sjøen og øya sammen! Vi starter med yoga for morgenfugler på moloen klokken ni, (ingen forkunnskaper kreves), kårer klubbmester i jolle og kjølbåter, barna kan fiske krabber, male årets lerret og danse hiphop, ”marinakiosken” gjenoppstår og når vårfesten er i gang blir det skattejakt for de yngste.
Vi starter med ”Yoga for morgenfugler” klokken ni, aktivitetene på land starter klokken 10 og i år legger vi klubbseilasen senere på dagen slik at alle kan være sammen på øya først.
Programmet:
09:00 Yoga for morgenfugler på moloen
10:00 Åpning med skippermøte for begge klubbmesterskap (lodd til alle fremmøtte med trekning av 1 gratis vårfest)
10:30 Klubbmesterskap i RS Feva (for alle). Påmelding via denne lenken. minimum 1 junior om bord, publikum er ønsket på brygga!
10:31 Elias båten, maling av Øyas dag - bilde på lerret, krabbefiskekonkurranse for de yngste
13:30 Hip-Hop kurs for barn og ungdom ++
14:00 Klubbmesterskap for Lys båter, påmelding via denne lenken.
17:00 Seilerne tilbake på øya, after race beer på marinaen
18:30 Velkomstdrink på festplassen med trekning av gratis fest..
19:00 Vårfest med middag, DJ, premieutdeling, skattejakt for de minste, film for barna på klubbrommet m.m.
Påmelding til vårfest her
Velkomstdrink, grillbuffet "Glød" (se www.lilleherbern.no) og dessert kr 300,-
Barn under 15 år kr 100,-
Vi har begrenset med plass (maks. 60 voksne) og førstemann til mølla...!
Tirsdagsregattaene er nå i gang
Postet av Oslo Seilforening den 9. Mai 2012
... og påmelding, resultater etc. finner du ved å følge denne lenken.
Meld deg på og bli med du også!
Oppstart på vannsportklubben i dag 7/5 kl. 17:30
Postet av Oslo Seilforening den 7. Mai 2012
Vi fortsetter i år med det samme målet som vi har hatt tidligere; at barna skal lære seg å trives i og med vannet, lære om seiling og annen vannsport, og få et forhold til sikkerhet i båter og vann. I tillegg ønsker vi i år å introdusere temaer for hver mandag vi møtes for å skape mestring rundt viktige områder i båt og vann. Jeg kommer tilbake med temaene på mandagen.
Vi vil i år dele opp barna i 3 grupper etter alder / ferdighet, og har for den eldste gruppen også med en av våre trenere fra ungdomsgruppa.
Det er viktig at dere stiller med følgende utstyr:
* Overtrekks bukse og jakke (vind- og vanntett)
* Varmt tøy til å ha under
* Joggesko/seilstøvler og varme sokker
* Tørt skift til etterpå
* Seiler- eller redningsvest
* Håndkle
Det er fremdeles ganske kaldt i vannet og for å sikre at barna ikke fryser er det en god investering å gå til anskaffelse av våtdrakt.
Vi disponerer 6 Optimist joller (+ at noen av deltakerne har egne båter), en Tokrona og 3 følgebåter. I tillegg vil den eldste gruppen benytte våre RS Feva joller, for å vise hvordan man seiler de litt raskere jollene.
Grilling fra kl. 17.00 (grillmat og drikke tas med av den enkelte), og vi starter opp kl. 17.30. Da må alle være ferdig påkledd og klare til å seile.
Husk at Vannsportklubben er en forelderdrevet aktivitet for de mindre barna i foreningen mellom 6 og 13 år. Barna skal derfor ha med seg en foresatt som hjelper til med å arrangere hver gang.
Årets vårkurs går mandagene 7., 14. og 21. mai, samt 4., 11. og 18. juni.
Vel møtt!
Seilerhilsen
Lars J. Sørbo
(Oppmann Vannsportklubben)
Mob.: 97 51 45 90Dugnad på øya lørdag og søndag 28-29/4
Postet av Oslo Seilforening den 26. Apr 2012
OSLO SEILFORENING INVITERER TIL VÅRENS FØRSTE EVENTYRLIGE EVENTYR!
Postet av Oslo Seilforening den 19. Apr 2012
Bjørvikasprinten - Indre Oslofjord rundt 1.mai
Utsett av båter fra vinteropplag 21 - 22 april
Postet av Oslo Seilforening den 14. Apr 2012
Årets utsett av båter fra vinteropplag er helgen 21 - 22 april.
Vi starter utsettet begge dager kl. 09:00, og alle må være ute i god tid og sørge for at sin båt er klar.
Vi henstiller alle å klargjøre båtene sine i god tid, og at siste lag med bunnstoff skal påføres senest dagen før utsett.
Møt opp i god tid innen utsettet og sørg for at båten da er helt klar og blassen ryddig så utsettet går raskt, og at krybben raskt fjernes etter utsettet.
Vi regner med å få satt ut alle båter på hovedplassen frem til toalettbygget og svingen til den innerste grusplassen, samt veien ut mot marinaen allerede på tirsdag, og så resten av båtene på søndag.
Dugnaden er i år 28 april, og alle må fjerne sine krybber og opplagsutstyr med en gang båten er satt ut. Alle krybber og presenningsstativ må merkes tydelig med navn og telefonnummer, og krybber som ikke er fjernet innen fredag vil bli kastet eller solgt på dugnaden lørdag 28 april, og båteier ilagt et tilleggsgebyr på kr. 500,-
Vi har ryddet bak garderober og kajakkhus, og lagt frem alt som ikke er behørig merket, og det av dette som ikke er merket tydelig og lagt tilbake vil også bli kastet / solgt.
Opprydding av krybber og opplagsutstyr på øya
Postet av Oslo Seilforening den 14. Apr 2012
Vannet er nå skrudd på på øy og brygger...
Postet av Oslo Seilforening den 13. Apr 2012
OS mot 2025 prosjektet - første fase
Postet av Oslo Seilforening den 30. Mar 2012
Prosjektet jobber for å ta grep for å sikre og utvikle foreningen og øyen videre mot fremtidens krav og forventninger. I første fase er det viktig å fange opp alle muligheter og engasjere/informere alle løpende.
Prosjekter er i full drift og det er kommet mange spennende forslag og innspill. Prosjektkomiteen har jevnlige møter og nye prosjektdeltakere melder seg stadig. Første fase av prosjektet blir å legge planer. Her skal man først definere hvilke forventninger man skal tilfredsstille. Forventningene er fra mange parter, seilere, medlemmer, Oslos innbyggere og øyas naboer. Når forventningene er avklart skal man konkretisere en plan for bebyggelse og mulige aktiviteter/bruk av anlegget i fremtiden. Så begynner reguleringsarbeidet samt finansiering av dette og videre finansiering.
Det vil bli et informasjonsmøte på dugnaden etter dugnadsmiddagen lørdag28. og søndag 29. april ca. kl. 16:30. Her får du vite status, litt om fremdriftsplan og får mulighet til å stille spørsmål.
Seilmagasinet som medlemsblad til alle foreningens hovedmedlemmer
Postet av Oslo Seilforening den 23. Mar 2012
På årsmøtet den 1. mars ble det vedtatt at Oslo Seilforening skulle inngå et samarbeid med SEILmagasinet som innebærer at alle hovedmedlemmer i foreningen får hver sin utgave av SEILmagasinet, og at medlemskontingenten økes tilsvarende abonnementets pris.
Første nummer til dere som medlemmer er første uken i mai.
Den nye kontingenten som ble vedtatt på årsmøtet er kr. 1040,- pr. hovedmedlem pr. år. inklusive abonnementet, og er på vei til dere i posten nå.
Seilmagasinet kommer med ti utgaver i året, og første utgave til våre medlemmer kommer første uken i mai.
I hver utgave av SEILmagasinet vil Oslo Seilforening ha sin egen klubbside hvor vi vil fortelle om alle mulige aktiviteter i foreningen.
På denne måten når vi både foreningens egne medlemmer med informasjon, samtidig som vi kan markedsføre våre tilbud til alle andre.
Samarbeidet innebærer også at Oslo Seilforening får disponere én side i hver utgave av SEILmagasinet der foreningen kan eksponere sine sponsorer.
Ettersom vi med dette får en unik mulighet til å synliggjøre våre samarbeidspartnere, vil det gjøre det mer attraktivt for eventuelle sponsorer å samarbeide med Oslo Seilforening.
Enkelte av våre medlemmer er nok allerede abonnenter på SEILmagasinet.
For at dere ikke skal få dobbelt opp med blader og få tilbakebetalt utestående, bes dere ta kontakt med SEILmagasinets abonnementsservice ved Trude eller Rikke.
Så fort de har fått ditt kontonummer, vil de avvikle det ordinære abonnement og sørge for tilbakebetaling av tilgodehavende for det. Ring telefon 21 37 77 90 eller skriv epost til abo@seilmagasinet.no.
Jeg ser med stor forventning frem til samarbeidet med SEILmagasinet, og jeg håper alle foreningens medlemmer vil bli fornøyde.
God fornøyelse og god lesning!
Seilerhilsen
Esben Keim
Styreleder i Oslo Seilforening
---------------------------------------------------------------------
Begrunnelsene og fordelene med dette som informert på årsmøtet er:
2. Kollektivt abonnement på Seilmagasinet for alle foreningens hovedmedlemmer
Seilmagasinet har kommet med et tilbud til Oslo Seilforening om at alle medlemmer kan tegne et kollektivt abonnement, som da vil være vesentlig billigere enn om man tegner eget privat abonnement.
Det kollektive abonnementet vil koste kr. 34,-/blad x 10 nummer = 340,-/år (mot normalt 769,-)
(96 av foreningens 767 hovedmedlemmer har abonnement i dag, som vil bli billigere)
Fordeler foreningen/du vil få med dette er:
- Egen foreningsside i alle nummer med økt informasjon fra OS til medlemmer samt andre
- 10 gratis annonsesider/år ved siden av vår egen side til våre sponsorer (totalt 50.000 lesere)
- Sterkere profilering av foreningen
- Billigere regatta / påmeldingssystem (4% i stedet for 6%)
- Større profilering av egne regattaer med Seilmagasinet som samarbeidspartner
- Økt informasjon om seiling til alle våre hovedmedlemmer = mulig økt aktivitet.
Forslag til vedtak: Oslo Seilforening vil fortsatt beholde vårt medlemsblad Bris, men i tillegg tegne et kollektivt abonnement på Seilmagasinet for våre hovedmedlemmer. Kontingenten skal da økes tilsvarende for våre hovedmedlemmer, slik at dette ikke blir en økt kostnad for foreningen.
Kontingentøkningen er ikke medtatt i styrets forslag til kontingenter og budsjett, og kommer derfor på toppen av dette. Ny kontingent for hovedmedlemmer vil da bli kr. 1040,-
Forslaget ble vedtatt med 30 stemmer for, 5 i mot.
Protokollført : Ved inngåelse av avtalen skal styret påse at det tidsmessig er rom for oppsigelse i forhold til eventuelle vedtak om å avslutte avtalen i kommende års årsmøter.
Arrangører til sesongens regattaer
Postet av Oslo Seilforening den 21. Mar 2012
Hei alle glade frivillige i Oslo Seilforening. Vi har i inneværende sesong behov for arrangør krefter til våre terminfestede regattaer.
Har du lyst til å være med å arrangere sesongens regattaer så ta en kikk her.
Hei alle glade frivillige i osloseilforening. Vi har i inneværende sesong behov for arrangør krefter til våre terminfestede regattaer.
- Bjørvikasprinten 1. mai. Dette er en lysregatta med start og målgang ved Operaen. Det er behov for 3 personer i startbåt. Samt 2 personer i bøyebåt.
- RS Feva og flerskrogs raid og baneseilas 12. og 13. mai. Lørdagen går med til en ferd rundt øyene i indre fjord, seilerne skal i land for ulike oppgaver. Søndagen er det baneseilas på bjørvikabanen. Det er behov for 3 personer i startbåt begge dager, Samt 6-8 personer til følgebåter begge dager. Lørdagen er det behov for 4 personer/ungdommer til poster rundt på øyene. I tillegg til dette er det ALLTID behov for gode vaffelstekere og ledige hender til å ivareta det sosiale.
- OAS Mesterskapet for en type kjølbåter 29. og 30. mai. Det er behov for 2 personer til startbåt og 2 personer til bøyebåt på tirsdag 29. mai. KNS dekker opp onsdag 30. mai.
- Finale skoleseilasene RS Feva 15. til 17. juni. Baneseilas bjørvikabanen. Det er behov for 3 stk personer til startbåt, og 4 personer til bøye og følgebåter. Her er behovet for noen gode vaffelstekere og miljøarbeidere også tilstede.
- NM i IF 17. til 19. august. Dette arr. Er det Dag Sem som holder i. Og jeg vet at en del av dere allerede har forpliktet dere til dette.
Det er mange plasser som skal fylles, og jeg håper at dere ser deres besøkelsestid og trår til der dere har mulighet. Det pleier å være veldig sosialt og hyggelig å arrangere. Spesielt er det gøy at vi har to arrangement rettet mot juniorer, slikt blir det ekte seilglede av. Så min bønn til dere er STILL OPP og vær med å bygge opp under vår idrettssatsning.
De aller beste intensjoner Alex Quirk, Idrettssjef.
OS Hederstegn utdelt på årsmøtet.
Postet av Oslo Seilforening den 6. Mar 2012
Sissel Tove Åsberg og Elisabeth Kolstad ble tildelt Oslo Seilforenings hederstegn på foreningens årsmøte 1. mars.
De ble tildelt hederstegnet for sin mangeårige gode innsats for foreningen.
Sissel Tove som foreningens første kvinnelige styreleder og medlem i styret i 8 år og medlem av valgkommiteen siden.
Elisabeth som foreningens kasserer og regnskapsfører i 8 år og senere revisor.
Vi gratulerer!
Vedtak fattet på årsmøtet 1.mars 2012
Postet av Oslo Seilforening den 6. Mar 2012
Innkomne forslag :
Det var i år ingen innkomne forslag fra medlemmene. Styret hadde 4 forslag
1. Justering av lovene
Norges Idrettsforbund har gjennomgått sin lovnorm for idrettslag, og gjort noen endringer som alle idrettslag må følge. Dette betyr at vi må gjøre enkelte endringer i våre lover som ble vedtatt på foreningens årsmøte 4.mars 2010.
Forslag til vedtak: Oslo Seilforening vedtar lovendringene som er foreslått av Oslo idrettskrets / NIF.
Forslaget ble enstemmig vedtatt.
Foreningens nye lover finner du her.
2. Kollektivt abonnement på Seilmagasinet for alle foreningens hovedmedlemmer
Seilmagasinet har kommet med et tilbud til Oslo Seilforening om at alle medlemmer kan tegne et kollektivt abonnement, som da vil være vesentlig billigere enn om man tegner eget privat abonnement.
Det kollektive abonnementet vil koste kr. 34,-/blad x 10 nummer = 340,-/år (mot normalt 769,-)
(96 av foreningens 767 hovedmedlemmer har abonnement i dag, som vil bli billigere)
Fordeler foreningen/du vil få med dette er:
- Egen foreningsside i alle nummer med økt informasjon fra OS til medlemmer samt andre
- 10 gratis annonsesider/år ved siden av vår egen side til våre sponsorer (totalt 50.000 lesere)
- Sterkere profilering av foreningen
- Billigere regatta / påmeldingssystem (4% i stedet for 6%)
- Større profilering av egne regattaer med Seilmagasinet som samarbeidspartner
- Økt informasjon om seiling til alle våre hovedmedlemmer = mulig økt aktivitet.
Forslag til vedtak: Oslo Seilforening vil fortsatt beholde vårt medlemsblad Bris, men i tillegg tegne et kollektivt abonnement på Seilmagasinet for våre hovedmedlemmer. Kontingenten skal da økes tilsvarende for våre hovedmedlemmer, slik at dette ikke blir en økt kostnad for foreningen.
Kontingentøkningen er ikke medtatt i styrets forslag til kontingenter og budsjett, og kommer derfor på toppen av dette. Ny kontingent for hovedmedlemmer vil da bli kr. 1040,-
Forslaget ble vedtatt med 30 stemmer for, 5 i mot.
Protokollført : Ved inngåelse av avtalen skal styret påse at det tidsmessig er rom for oppsigelse i forhold til eventuelle vedtak om å avslutte avtalen i kommende års årsmøter.
3. Endring av foreningens havnereglement.
Oslo Seilforenings styre ønsker å hindre en ”forsøpling” av vår øy og havn, ved at ubrukte og ikke vedlikeholdte båter blir liggende i havnen eller på øya. Styret foreslår derfor å endre vår paragraf 13 i vårt havnereglement
Havnereglementet av mars 2009 pkt 13 lyder i dag som følger :
”13. Båteierne er pliktige til å rette seg etter de rimelige direktiver ”havnesjef” eller oppsynsmannen gir. Bl.a. kan båter bli midlertidig flyttet hvis det skal utføres arbeider på havnen. Medlemmer plikter også å ta hensyn til hverandre og bidra til et godt miljø på Lille Herbern.”
Styret foreslår at denne endres til :
13. Båteierne er pliktige til å rette seg etter de rimelige direktiver ”havnesjef” eller oppsynsmannen gir. Bl.a. kan båter bli midlertidig flyttet hvis det skal utføres arbeider på havnen.
Videre kan ”havnesjef” og/eller daglig leder gi skriftlig pålegg til båteiere som ikke i rimelig utstrekning vedlikeholder sin båt om å foreta rimelig og nødvendig vedlikehold. Det samme gjelder for båter som over tid ligger i havnen uten å være sjødyktige.
Manglende etterfølgelse av slike pålegg vil medføre at båteier kan pålegges å fjerne båten fra havnen for egen regning. Pålegg om fjerning skal besluttes av styret i Oslo Seilforening.
Medlemmer plikter ved bruk av og ved ferdsel og opphold i havna å ta tilbørlig hensyn til hverandre og bidra til et godt miljø på Lille Herbern.
Forslaget ble enstemmig vedtatt.
Foreningens havnereglement finner du nederst under foreningens lover her.
4. Styret gis fullmakt til å arbeide videre med prosjektet ”OS mot 2025”
Styret har satt i gang prosjektet ”OS mot 2025” med et mulighetsstudie for Lille Herbern og et mulig nytt klubbhus. Dette er nærmere beskrevet på side 6 i Bris nr. 1/2012
Mulighetsstudiet vil bli nærmere presentert på medlemsmøtet rett etter årsmøtet.
For å kunne arbeide videre med prosjektet ber styret om årsmøtets godkjenning til å omdisponere eventuelle ubenyttede midler i budsjettet, så man kan igangsette eventuelle søknader mot kommune, Plan & bygningsetat etc.
Forslag til vedtak: Oslo Seilforenings styre får fullmakt til å omdisponere eventuelle ubrukte midler fra budsjettet for å videreføre arbeidet med prosjektet ”OS mot 2025”
Vedtatt med 32 stemmer for, 2 i mot og 1 blank.
Protokollført : Planlagt vedlikehold og opprusting skal gjennomføres, slik at midler avsatt til disse formål kan ikke omdisponeres
Kontingenter og avgifter 2012 :
Kontingenter og avgifter for 2012 er gjengitt i Bris nr 1 for 2012 og ble derfor henvist til.
Styret foreslår fire endringer i forhold til forrige år :
- Kontingent hovedmedlem økes fra kr. 550,- til kr. 700,- (+ Seilmagasinet kr. 340,- = totalt kr. 1040,- pr. hovedmedlem(kan ikke velges bort))
- Bryggeplass pr cm. Båtlengde økes fra kr. 19,- pr meter til kr. 21,- pr meter
- Vinteropplag økes fra kr. 90,- pr meter til kr. 100,- pr meter (regnet i hht formel)
- Boblehavn avgift økes fra kr. 2 300,- til kr. 2 550,-
Endringene ble enstemmig vedtatt.
Ny deltids stilling som idrettsansatt i foreningen
Postet av Oslo Seilforening den 6. Mar 2012
Dersom du føler du kan bidra med noe for å videreutvikle foreningens idrettsatsing, så send inn en søknad til post@osloseilforening.no innen 15/3-2012 med en CV og beskrivelse av deg selv, og hva og hvordan du kan hjelpe foreningen med dette. Ta gjerne kontakt med Jan Petter, tlf. 91791239 eller mail med spørsmål.
Foreningens foreløpige tanker rundt en idrettsansatt som ble presentert på vårt årsmøte er:
Målsetting: Ansette en person med hovedfokus på idrettslige aktiviteter for å øke kapasitet og kvalitet.
Omfang: Deltidsstilling i sommerhalvåret, fra april/mai til september/oktober (ca 80% stilling mai,juni,aug sept, 40% april og oktober + noe gjennom vinteren). Han /hun vil også kunne jobbe på timebasis etter avtale med daglig leder i vintermånedene med planlegging og tilrettelegging av sommeraktivitetene/kurs etc.
Effekt: En idrettsansatt / hovedtrener skal være en ressurs for foreningen, og være med på å organisere og tilrettelegge for frivillighetsarbeidet samtidig som foreningen blir mer profesjonell og kan tilby enda bedre kvalitet til medlemmene i fremtiden.
Han/hun skal også om mulig hjelpe til med andre oppgaver for foreningen ved behov.
Styring: Den idrettsansatte rapporterer til foreningens daglige leder, og arbeidstid og oppgaver avtales med ham/henne.
Å koordinere og videreutvikle foreningens eksisterende aktiviteter
Vannsportklubben 6-12 år, mandager
Tirsdagsseilasene
Ungdomsgruppa, torsdager
Foreningens klubbmesterskap, regattaer som RS Feva raid, NM, etc.
Sammen med daglig leder å videreutvikle nye aktiviteter for foreningen
Å videreutvikle foreningens informasjon/kommunikasjon mot/med medlemmer
•Bidra på hjemmeside, FaceBook, Seilmagasinet og i Bris med informasjon om kommende aktiviteter.
Båtførerprøven kurs 10 - 12. februar
Postet av Oslo Seilforening den 2. Feb 2012
KNS er teknisk arrangør og kurset avholdes hos KNS i Huk Aveny 1. Det er fortsatt ledige plasser igjen på kurset, så benytt vinteren til å ”sertifisere” deg og bli en tryggere båtfører.
OS Medlemspris: kr. 1400,- (+ eksamensavgift til Norsk Test, kr. 541,- og eventuell bok, ”på rett kurs” kr. 200,-)
Dette er en flott mulighet til å møte mange OS medlemmer, og ”sertifisere” deg nå på vinteren, så kommer også våren og sommeren ”litt nærmere..”
Meld deg på kurset ved å sende inn denne mailen med Navn, Adresse, Telefon, e-post og fødselsdato, samt betale inn kr. 1400,- til foreningens konto: 60010540081
Mer informasjon om kurset finner du her.(bortsett fra datoene som er 10-12.februar, som er for OS medlemmer spesielt.)
Innkalling til OS årsmøte 1. mars 2012
Postet av Oslo Seilforening den 23. Jan 2012
Vi innkaller med dette til Oslo Seilforenings 126. ordinære årsmøte torsdag 1. mars 2012 kl. 19.00 hos KNS Sal A, Huk Aveny 1, 0287 Oslo.
Nå er også styrets forslag 1 - 4 lagt ut her.
Styrets forslag 1 til årsmøtet - justering av våre lover. Ny lovtekst finner du her. Våre gjeldende lover finner du her.
Styrets forslag 2 og 3 til årsmøtet - kollektivt abonnement på Seilmagasinet, og justering av vårt havnereglement
Styrets forslag 4 til årsmøtet - videreføring av prosjektet "OS mot 2025"
Se hele innkallingen samt årsberetning i siste nummer av Bris. Meld deg gjerne på møtet her (ikke obligatorisk..)
Innkalling til det 126. ordinære årsmøte i Oslo Seilforening
Tid: Torsdag 1. mars 2012 kl. 19.00
Sted: KNS, Sal A, Huk Aveny 1, 0287 Oslo
DAGSORDEN:
- Godkjenning av innkalling
- Valg av møteleder og referent
- Årsberetning og regnskap 2011
- Forslag til årsmøtet. Styrets + innkomne forslag som må være styret i hende senest 15. februar 2012
- Kontingenter og avgifter
- Budsjett 2012
- Valg
Forslag til styrekandidater kan sendes valgkommitéen ved:
Dag Sem, Ullernchausseen 114, 0284 Oslo, post@dagsem.no
Innsendte forslag vil bli lagt ut her senere.
Rett etter årsmøtet vil det bli avholdt medlemsmøte, med info om kommende sesong etc.
Med hjerte for økonomi
Postet av Oslo Seilforening den 10. Jan 2012
Med hjerte for økonomi
Vi er på jakt etter ny kasserer til Oslo seilforenings styre. Nåværende kasserer ønsker styret å bruke i andre funksjoner, og det er naturlig å søke etter en erstatter. Veldig fint om vi kan få inn en som vet forskjellen på debet, kredit og selvslående fokk. Vi retter derfor denne henvendelsen til alle som har båt i havna, i håp om å finne en som kan bidra, enten det er deg, eller en favorittgast.
Foreningen bruker et profesjonelt regnskapsbyrå, og har gode rutiner med daglig oppfølging av leder i Oslo Seilforening. Det betyr at arbeidsoppgavene nødvendigvis ikke er veldig omfattende. Men vi ønsker noen som kan fungere både som controller, og legge strategiske føringer for økonomien.
Ettersom våre nåværende revisorer ønsker utskifting, er vi også på utkikk etter nye revisorer.Vi ber om at alle henvendelser rettes til valgkomiteens formann, på mail;