Vellykket NM for IF Båt

Postet av Oslo Seilforening den 22. Aug 2012

Den store NM helgen omfattet også et mesterskap for IF Båt. Klassen stablet på bena totalt 23 påmeldte, noe som beviser klassens appell og levedyktighet.

Vi er godt fornøyd med påmeldingen og deltagelsen, særlig tatt i betraktning av at flere seilere som normalt er ”bankers” på NM, måtte melde forfall i år, forteller klasseklubbformann Robert Bay.

Det ble gjennomført i alt 6 seilaser, hvorav 4 på lørdag og 2 på søndag. Vinden klokket inn rett før start begge dager. Forholdene på Bunnefjorden var som vanlig krevende og skiftene. Det så dog ut til å ha liten betydning for feltet. Sjelden har vi sett et så tett felt, 20 båter som går over mållinjen så å si med overlapp, er et ganske uvanlig syn. Tiltross for at konkurransen var jevn var de beste helt klart best.

Etter de fire første seilasene ledet klasseklubbens formann Robert Bay med noe som så ut til å være komfortabel margin. På søndagen viste våre svenske gjester seg frem og vinner av seilasen og mesterskapet ble Anders Ewert, Sunneskärs BS og Per Osvalds, Långedrags SS.

Norsk mester kan bare en nordmann bli. Birger Jansen med mannskaper Per Juul Hansen og Jan Erik Stensrud, alle representerte Bærum Seilforening, vant gullmedaljen. Robert Bay og Kristen Thorp, også fra Bærum fikk andreplassen og sølv. Bronsjeplassen gikk til John Erik og Patrick Lyche fra Hallingdal Seilforening.

På lørdagen arrangerte Oslo Seilforening NM fest for over 40 gjester under et telt på regattakontoret. Regnet som strømmet ned, la langt ifra noen demper på en lystig gjeng glade seilere.