Styremøter
Postet av Oslo Seilforening den 22. Mar 2011
Styret i foreningen møtes regelmessig for å sikre drift og utvikling av forening og øy. Styremøtene arrangeres på øya om sommeren og på land om vinteren.
Styremøtene har normalt en relativt fast agenda:
1. Gjennomgang av agenda og innkalling
2. Gjennomgang av siste styrereferat
3. Status økonomi
4. Status områdeansvarlige (havn, øy, forening og idrett)
5. Saker fra styrets års-agenda
6. Andre saker som er meldt inn
7. Eventuelt
Styrets års-agenda er relativt fast og baserer seg på 8-9 møter per år. Ved behov arrangeres flere møter.
Januar/februar: Planlegge årsmøtet, saker til årsmøtet, Bris med innkalling og regnskap
Mars: Konstituering av nytt styre, Bris med sesonginfo, forslag fra årsmøtet
April: Sjøsetting, dugnad, aktiviteter for sommeren, NSF seilting
Mai/Juni: Sommeravvikling, komme i gang etter sommeren
August: Høst arrangementer (Uke aktiviteter, høstcup og høstfest)
September: Opptak av båter/vinterhavn, Bris, beslutte utkast til terminliste neste sesong
Oktober/November: Langtidsplaner, strategi og budsjett neste år, søknader om støtte.
Desember: Bris med innkalling og regnskap, oppdatering av regnskapstall.
Her finner du en oppsummering fra de siste styremøtene og hva det jobbes med for tiden.
----------------------------------------------------------------
Styremøte 5/2012 09.05.2012
1) Nabomøte
Møte med naboene var konstruktivt og åpent. Et godt utvalg av naboene var tilstede og det ble enighet om en mer løpende dialog og oppfølging. Informasjon skal sendes ut i august, og nytt møte i september.
2) OS mot 2025 prosjektet
Prosjektet jobber videre, det er viktig å få definert idretten/ungdommens behov i 2025. Egen aktivitet på dette settes i gang.
3) Fukt i klubbhuset
Mulig fuktskade i klubbhuset følges opp så raskt som mulig. Er det fuktskade skal det prioriteres og repareres umiddelbart.
4) Rekrutteringsbåten – Albin Express
Nytt spennende lag på gang. Laget som hadde båten i 2011 har kjøpt egen båt og fått tildelt båtplass.
5) St. Hans feiring
Bålet brant ned allerede 1. mai?. Det blir samlet ved til nytt bål og søknad til brannvesenet er på vei.
6) Fredagsseilas
Vi tester ut og planlegger å arrangere en eller to fredagsseilaser i år. Her er målet å engasjere "bryggegjengen" for en uformell seilas og felles hygge etterpå.
-------------------------------------------------------------------
Styremøte 4/2012 12.04.2012
1) Aktiviteter
Bjørvikasprinten 1. mai nærmer seg med stormskritt. OS er på hugget og klare for arrangement. Alle båter i havnen får flyer og invitasjon på dugnaden.
2) OS mot 2025 prosjektet
Informasjonsmøte for medlemmene under dugnaden. Møte med naboen på restauranten dagen etterpå. Dette blir spennende å få tilbakemeldinger og kommer videre i prosessen.
3) Øyas dag 2012
Følger tidligere års program. Her er vi godt i rute. Fevaene starter i år før (10:30) tur/hav (14:00). Økt fokus på opplegget på land for familiene.
4) Rekrutteringsbåten – Albin Express
Har fått en søknad fra lag som ønsker å satse (jentelag igjen).
5) Skadesjø fra «Tidebaronen»
Foreningen følger opp og skal ha fellesmøte med alle interessenter. Dette er en lang prosess, men vi gir ikke opp.
6) Filipstadkais som cruiseskiphavn
Kommunen vurderer å flytte Cruisskipene til Filipstad. De kommer da veldig nærme «vårt» basseng og kan være til hinder for barneidretten. Saken følges opp på neste styremøte.
----------------------------------------------------------------
Styremøte 3/2012 14.02.2012
1 Konstituering av nytt styre
Esben Keim formann
Grete Valstad nestleder og foreningssjef
Rønnaug Ringstad sekretær
Svein Erik Muus kasserer
Alex Quirk Idrettssjef
Steinar Andersen havnesjef
Dagfin Simonsen øysjef
Erlend Solfjeld Kjelstad styremedlem ungdom (+ idrett)
Lars J. Sørbo varamedlem
Klaes Krog varamedlem
2 Dugnad 2012
Årets dugnadsoppgaver avklares med ny øysjef og Jan Petter. Det er mye arbeid rundt restauranten det jobbes iherdig med å ferdigstille.
3 Idrett
Flere nye konsepter i år også samt ansettelse av ny idrettsansvarlig. Det siste har høy prioritet og haster. Hoveaktiviteter for året er Skoleseilaser, KM sammen med KNS, NM for IF og Fevaregatta.
4 Prosjekt OS mot 2025
Viktig med god kommunikasjonsplan og også samspill med naboene.
4) Bris 2 – 2012 – «Hva skjer utgaven»
Dette er årets viktigste Bris med plan for sesongen og mye nyttig info.
5) Skadesjø fra Tidebaronen
Følger opp mot rederiet sammen med andre lokale foreninger.
6) Innkjøp av 29-er
Har fått tilbud om å kjøpe en fin brukt båt med mye utstyr. Denne går vi for.
7) Øyas dag og klubbmesterskap
Viderefører tidligere års konsept om å komprimere alt på en dag (lørdag)
8) Møteplan styremøter 2012 :
- Torsdag 12. april kl. 1800. Sted . Meltzers gate 4
- Onsdag 9. mai kl. 1800. Sted : Lille Herbern
- Onsdag 29. august kl. 1800. Sted : Lille Herbern
- Mandag 24. september kl. 1800. Sted . Lille Herbern
- Mandag 22. oktober kl. 1800 : Sted kommer senere
- Lørdag 24. november kl. 1000 : Budsjettmøte 2012
-----------------------------------------------------------------
Styremøte 2/2012 14.02.2012 - Forberedelse til årsmøte og medlemsmøte
1 Øy
God fremdrift på ny spuntvegg rundt kroen. Denne kom i grevens tid, høstværet har tatt hardt på den gamle veggen. Vi jobber videre med støydemping til kroa. Dette bør være klart til dugnaden.
2 OS i 2025
Arkitektene presenterte spennende fremtidsscenarioer for øyen. Disse skal jobbes videre med og presenteres på medlemsmøte.
3 Skadesjø fra Tidebaronen
Er i dialog med de andre seilforeningen i fjorden for en felles henvendelse til rederiet.
4 Forberedelser til årsmøtet
Årsmøtet går av stabelen 1. mars i KNS lokaler. Møtet blir forlenget med medlemsmøte som vil belyse:
1) Redegjørelse for langtidsplan og økonomiske konsekvenser
2) Idrettssatsingen
3) OS mot 2025
4) Visjon og slagord
------------------------------------------------------------------
Styremøte 1/2012 12.01.2012
1 Økonomi
Foreningens økonomi er i god stand og 2011 gikk bedre enn budsjettert. Som planlagt fortsetter investeringer i spunting og støpearbeider på øya. Det er også planlagt økt satsing på idrett de neste 4 årene. Dette vil medføre at man om 4 år har nedbetalt lån tatt opp for vedlikehold og at man ikke lenger har en stor kontantreserve tilgjengelig.
2 OS i 2025
Prosjektet har hektisk aktivitet med en gruppering av arkitekter som er OS medlemmer. Her jobbes det med en avklaring og forslag/utarbeidelse av en mulighetsskisse for øya de neste 10-årene.
3 Bris 1/2012
Innholdet er ferdig og bladet går i trykken i god tid før årsmøtet. Alle områdeansvarlige har omtalt egne områder og 2012 ser ut til å bli fullt av aktiviteter.
4 Regattaer 2012
NM IF skal OS arrangere i medio august. Videre blir det en vårcup sammen med KNS som går over 2 dager (tirsdag og onsdag) i mai. I tillegg blir det mye aktivitet for Feva jollene samt vår og høstserie og klubbmesterskap.
5 Rekrutteringsexpress 2012
Dette har vært en suksess og det er ønskelig å videreføre i 2012 med et nytt mannskap. Søker videre for å finne mannskap som ønsker å prøve seg.
6 Støydemping i restauranten
Leverandører kommer med forslag og tilbud. Vi setter fokus på å få til vakre løsninger.
7 Sult avtalen
Det jobbes videre med Sult for å sikre drift i 2012 og redusere risiko på alle områder.
8 Visjon og slagord
Det er kommet inn mange gode forslag. Styret stiller seg bak forslaget om slagord: Oslo Seilforening – spenning og glede. Visjonsforslagene som er kommet opp trenger muligens mer bearbeidelse, alle forslag vil bli presentert på medlemsmøtet etter årsmøtet.
9 Krets og foreningsledermøte i regi av NSF
NSF inviterer til samling og oppdatering for arrangører, dommere og foreningsledere. OS stiller med 4-5 representanter og alle som er dommere og arrangører godkjent av NSF får tilbud om å delta for å sikre at foreningen også i fremtiden er i stand til å påta seg arrangementer og roller.
10 Kommunikasjon til/fra medlemmer og samfunnet for øvrige.
Foreningen setter i gang 2 prosjekter hvor medlemmene involveres/inviteres til dugnad:
Prosjekt 1. Forbedring av IT - serverdrift webcam og værstasjon, vurdere ERP (faktura) system.
Prosjekt 2. Forbedring av Hjemmesider primært og Facebook/Twitter + SMS sekundært. Enklere publiseringssystem for web og Facebook slik at flere ville legge ut innhold. Vurdere strategi for Twitter (hvor passer dette og når skal vi evt. bruke det)
Kommunikasjon og innhold generelt, gjøres primært av utvalgt styremedlem og defineres med rollebeskrivelse. Dersom ikke en i styret har kapasitet eller forutsetninger for å gjøre det skal det forsøkes å få engasjert et medlem som brenner for dette.
Styremøte 9/2011 25.10.2011
1 Aktiv bruk av foreningen og havn
Det er et mål for styret å bidra til mest mulig aktivitet i forening og havn. Det er registrert at flere av seilbåtene i havnen ikke har hatt opp masten denne sesongen. Båtene er da sannsynligvis heller ikke brukt. Tiltak for økt aktivitet skal konkretiseres og fremlegges på årsmøtet.
2 OS i 2025
Første prosjektmøter gjennomført og en grovskisse ble forelagt styret. Videre planer tas med i budsjetter og planer for 2012 for å sikre fremdrift i prosjektet. Det er fremdeles ønskelig med flere deltakere fra engasjerte medlemmer.
3 Bris 3/2011
Innholdet er ferdig og korrektur avsluttet, går i trykken denne uken. Det blir ekstra mange sider og mye fint innhold.
4 Regattaer 2012
Vi nærmer oss terminlistemøte for OAS. OS har klare planer og vil forsøke å få til flere nye opplegg. Ett felles arrangement med KNS også i 2012 er foreslått. Videre er OS tildelt NM i IF 2012.
5 Rekrutteringsexpress 2012
Dette har vært en suksess og det er ønskelig å videreføre i 2012 med et nytt mannskap. Årets mannskap planlegger å stille med egen båt i 2012. Det er mulig vi klarer å få til 2 båter neste sesong.
6 Støydemping i restauranten
Det er ønskelig å forbedre akustikken i restauranten. Har fått tilbud om å få støydempingsplater fra selskap som skal flytte, følges opp. Dersom det ikke går må det ses på for budsjett 2012.
7 Sult avtalen
Avtalen med Sult blir endret noe for å sikre foreningens inntekter ytterligere i fremtiden. Avtalen skal reforhandles etter neste sesong. Styret er tilfreds med samarbeidet med Sult og tilbakemeldingene fra medlemmene er bedre enn noen gang.
8 Dreiebok for arrangering av større regattaer
OS er i rute med å få dette på plass før jul. Ambisjonen er at dette skal være et aktivt verktøy for å sikre gode prosesser, høy kvalitet og tidlig involvering og avklaringer når vi er arrangør.
9 Satsing på idrett i fremtiden
Det er utfordringer knyttet til frivillighet generelt i samfunnet og alternativene for dagens unge er mange. I fremtiden må man profesjonalisere tilbudene ytterligere for være attraktive og spennende for den oppvoksende generasjon. Dette skal styret jobbe videre med og forankre i foreningens strategi. Man ser ikke bort fra at det kan være aktuelt å bruke ressurser på lønnede trenere og oppmenn.
----------------------------------------------------------------
Styremøte 8/2011 15.9.2011
1 Opptak og sesongavslutning
Gjennomgang av opptaksplan og vinteropplag, her er alt i rute og det blir fullt i år også. Mange båter som også i år ligger i havnen og her blir det sannsynligvis like mange som planlagt.
2 OS i 2025
Prosjektet er i gang, virker som alle tror at det er "fullt" i prosjektteamet, det er det ikke og vi må kommunisere dette godt på weben.
3 OS Slagord og Visjon
Det er ikke kommet inn mange forslag fra verken medlemmer eller styremedlemmer. Vi har noen alternativer som vi jobber videre med, kommuniseres også aktivt på weben og konkluderes på årsmøtet/medlemsmøtet 2012.
4 Rekruttering til regattaer
Generelt dårligere oppslutning på helgeregattaer for Tur/Hav i Norge. Vi må tenke nytt og dele tanker og ideer med andre foreninger og seilkrets. Blir 2-3 nye konsepter i OS 2012 om vi får det inn på terminlisten.
5 Rekrutteringsexpress 2012
Dette har vært en suksess og det er ønskelig å videreføre i 2012 med et nytt mannskap. Må sjekke ut om vi får låne båt også neste sesong før busjettmøtet.
6 Støydemping i restauranten
Det er ønskelig å forbedre akustikken i restauranten. Har fått tilbud om å få støydempingsplater fra selskap som skal flytte, følges opp. Dersom det ikke går må det ses på for budsjett 2012.
7 NM If i OS 2012
Foreningen har fått henvendelse om å arrangere dette i 2012. Styret er positiv til dette og det gjøres en rask avklaring om det er mulig å realisere. Dersom det er det arrangerer vi gjerne.
----------------------------------------------------------------
Styremøte 7/2011 10.8.2011
1 Idrett og vannsport
Det er noe færre påmeldte til høstens vannsportklubb enn hva vi så i vår. Dette er normalt og skyldes sannsynligvis også svært mye vind og vanskelige forhold i vår. OS har hatt 2 deltakere i NM Feva i Moss i sommer. OS har i sommer vært teknisk arrangør av skoleseilasene, dette ga mersmak.
2 Prosjekt Lille Herbern/OS i 2025
Prosjektgruppen er i ferd med å etablere seg og det har vært bra engasjement fra medlemsmassene. Her blir det mye aktivitet ut over høsten og vinteren.
3 Fjerning av joller på land som ikke er ship-shape
Beslutningen fra siste styremøte har gitt resultater og det er blitt mye bedre. Det er pt. 3 båter som vil få skriftlig varsel om avhending for eiers regning om det ikke gjøres noe umiddelbart.
4 OS visjon og slagord
Det har vært lite respons fra medlemmene på saken. Saken viderebehandles i styret ut over høsten og styret forsøker selv å finne en god visjon og slagord.
5 Fjerning av utrangerte brygger
Riving og “hugging” av bryggene som ligger ved A-bryggen skal iverksettes så snart man har kapasitet. Deretter blir bryggene fjernet for godt fra øya.
6 NM Express 2011 i OS
Planleggingen er godt i gang og mange OS medlemmer stiller opp for å få til et fantastisk arrangement. Arrangementet gjennomføres sammen med KNS som har NM for Drake samme helgen. Det blir felles middag på Lille Herbern på lørdagen. Tune Up regatta på tordagskvelden (ca. kl. 18) forsøker vi å få til med hjelp av arrangørene på tirsdagsregattaen.
7 Sommeravvikling
Alt har gått som planlagt og vi har hatt flere gjester enn vanlig. Havnen er nå helt full og kapasitetsutnyttelsen er optimal. Alle som ønsker det har fått tilbud om å ta båten på land for bunnspyling etter sommeren.
----------------------------------------------------------------
Styremøte 6/2011 8.6.2011
1 Dreiebok for regattaarrangering
Det igangsettes et arbeid med å utvikle en “dreiebok”/mal for arrangering av regatta i OS. Malen har som formål å effektivisere arbeidet og planleggingen samtidig som man har en smart huskeliste for å sikre at man får med alle viktige aktiviteter. “Dreieboken” skal testes ut under NM Express 2011.
2 Faste ukentlige aktiviteter
Veldig bra fremmøte i både vannsportklubbe, tirsdagsregatta og ungdomsgruppen. Opplegg på land når det har blåst mye falt i smak hos vannsportklubbens medlemmer.
3 OS er teknisk arrangør av skoleseilas finalene i samarbeid med NSF
Alex har påtatt seg å være med som teknisk arrangør av skoleseilasene 2011. Her stiller OS bl.a. med RS Feva båter og regatta arrangører.
4 Mandat for prosjekt: OS i 2025
Mandatet ble godkjent og Dagfinn og Klaes er hovedansvarlige fra styret.
5 Fjerning av utrangerte brygger
Riving og “hugging” av bryggene som ligger ved A-bryggen skal iverksettes så snart man har kapasitet. Deretter blir bryggene fjernet for godt fra øya.
6 Jubileumsbøker – lageret er fremdeles stort
Det har ikke lykkes foreningen å selge det antall bøker man planla ved trykking. Ekstra aktivitet hvor alle hovedmedlemmer får en egen bok ved henting på foreningskontoret iverksettes ASAP samt at boken tilbys på Sult menyen.
7 Skadesjø fra Tidebaronen
Hurtigbåten Tidebaronen skaper mye sjø og skader i havnen. OS gjør grep mot rederiet for å se på alternative muligheter for å begrense skadene.
----------------------------------------------------------------
Styremøte 5/2011 2.5.2011
1 Øyas dag
Det meste er klart. Viktig å få med flest mulig til en fantastisk dag på øya og fjorden. Her blir det mye nytenking og spennende aktiviteter. NB: Alle må huske å melde seg på arrangementene, så blir logistikken optimal.
2 NM Express i september
Arrangeres sammen med KNS som har Drake NM samme helg. Seiler på samme bane og forsøker å få til felles middag på lørdagen på Lille Herbern.
3 Hvilke båter passer i havnen
Vi har i år fått inn en stor vindfangende båt i 3 etager. Denne er velkommen og har fått plass på A-brygga. Blir vanskelig å få plass til mange slike båter i havnen. Enighet om at vi er fleksible og forsøker å finne gode løsninger for alle medlemmer så lenge det er forsvarlig.
4 Dugnad
Vel gjennomført dugnad med fantastisk engasjement og driv. 95% av planlagt arbeid ferdigstilt, resten fikser Jan Petter og Co.
5 Vannsportklubben
Starter som planlagt, mange påmeldte og eget foreldre/info-møte avholdt. I år har vi flere båter og legger opp til samarbeid med jentene i ungdomsgruppa som tar med de minste ut i Fevaene om det er mulig.
6 Skolefinale seilaser
NSF arrangerer skolefinale seilaser i Oslo i Færderhelgen. OS stiller med Fevaer og bidrar som teknisk arrangør.
7 Vinteraktiviteter
Styret jobber for å få på plass aktiviteter som gjør oss til en ”helårsforening”. Her er mange gode innspill som skal jobbes videre med over sommeren. Innspill fra medlemmene er ønskelig.
8 Langtidsplan for forening og øy/anlegg
Egen prosjektgruppe etableres med medlemmer i og utenfor styret. Her skal man forsøke å få til en 10-15 års plan med flere leveranser. Første store leveranse er til årsmøtet 2012.
9 Opprydding på øy
Det er besluttet å rydde opp i de utrangerte bryggene og sanere/kaste det som ikke er aktuelt for fremtidig bruk. Dette vil koste noe penger fordi det er impregnert og må hentes med lastebil som spesialavfall. Gjennomføres snarest.
10 Seiltøy
Har fått mange bestillinger til jubileumskolleksjonen. Blir 1 nytt bestillngspunkt medio mai, så setter vi strek. Piquet skjorter kjøpes i noen grad til eget lager.
Neste styremøte: onsdag 8. juni
Styremøte 4/2011 (6.4.2011)
1 Bris
Kommer ut rett over påske. Blir som planlagt program for sesongen.
2 Seiltinget
Seiltinget 2011 avholdt, foreningens Arild Holt ble valgt inn som 2. vice president. Det ble vedtatt å øke lisens samt innbetaling pr. medlem til NSF, hovedinntektene til NSF går til Toppidrettsatsingen, men bredden er også ivaretatt. Stor NM videreføres som før.
3 Kort status byggeprosjekter
Byggestart for ny spuntmur rundt restaurantterrasse utsatt til medio september 2011.
4 Øyas dag
Blir et flott arrangement med stort program for store og små. Her blir det også en flott fest på kvelden for store og yngre.
5 Rekrutteringsexpress 2011
Jentelaget som var med i 2010 har søkt og fått tilgang til å benytte båten også i 2011. Det var kun et lag som søkte. Neste sesong håper vi på å kunne tildele til et nytt lag.
6 NM Express 2011
Påmeldingsside via Seilmagasinet er opprettet, og allerede mottatt påmeldinger.
Påmeldingsgebyr kr. 1600,-. Avventer svar fra KNS regattasjef Tor Møinichen, men ellers alle positive til samarbeid med Drake NM
7 Dugnad
Årets dugnad er første helgen etter påske. Det blir som tidligere år en lang liste med småting som skal fikses. Det blir som vanlig god mat til alle som kommer.
8 Vannsportklubben
Lars Sørbo er ny oppmann i vannsportklubben. Det innkalles til foreldremøte uken før oppstart. Her blir det også opplæring i optimistrigging.
9 Jubileumsregatta
Alt er så godt som klart her. Påmelding via foreningens sider som linker til seilmagasinet er åpnet. Alle må melde seg på her.
10 St. Hans bål.
Grete og Stein Broch er tilstede på St.Hans og står ansvarlige for bål kl 21.00.
11 Vinteraktiviteter
Egen gruppe som jobber med dette settes ned før sommeren. Forslag til aktiviteter mottas med takk.
Neste styremøte: mandag 2. mai
------------------------------------------------------------------------
Styremøte 3/2011 (10.3.2011)
1. Styremøtet konstituerte styret og ansvaret er fordelt som følger:
Esben Keim (EK) formann
Grete Valstad (GV) nestleder og foreningssjef
Rønnaug Ringstad (RR) sekretær
Dagfin Simonsen (DS) kasserer
Stein Broch Olsen (SBO) øysjef
Steinar Andersen (SA) havnesjef
Erlend Solfjeld Kjelstad (ESK) styremedlem ungdom (+ idrett)
Alex Quirk (AQ) Idrettssjef
Lars J. Sørbo (LS) varamedlem
Klaes Krog (KK) varamedlem
2. Neste Bris er under produksjon og innholdet blir som i 2010, en ”Hva skjer” utgave
3. Det er avholdt møte i Oslo og Akershus seilkrets (OAS) som en forberedelse til NSF seilting. Saker til tinget: Komiteearbeid, Stor NM, Lisens/økonomi. Kretsen er godt samkjørt før møtet.
4. NSF Seilting 25-27 mars. Fra OS stiller Arild Holt, Sissel Tove Åsberg og Esben Keim
5. Prosjekter på øyen. Utbedring av jolleslipp, spunting rundt restaurantterrasse, ny mur fra skaphus til gabionsmur, grannittmur ved stranden spunting i underkant mur ved skaphus.
6. Øyas dag 14 mai. Her blir det Jubileumsseilas/klubbmesterskap i flere klasser med kreative øvelser, opplegg på land om dagen og fest på kvelden.
7. NM Express 2011. Blir et stort og spennende arrangement, egen komité nedsettes.
8. Neste styremøte: 6/4-2011
Kommentarer
Logg inn for å skrive en kommentar.