OS og øya Lille Herbern´s utvikling de neste 25 år!

Postet av Oslo Seilforening den 5. Jun 2011

OS setter nå i gang et prosjekt for å se på langtidsplanene for forening og øy. Dagfinn Simonsen i styret er hovedansvarlig for første fase av prosjektet og gleder seg til å ta tak i et viktig og spennende arbeid sammen med likesinnede medlemmer.

Styret finner det betimelig å se på foreningens behov for utvikling av øya de neste 25 år.

Foreningen har nå lagt bak seg 125 år som aktiv seilforening og bruker øya som base for sine mange aktiviteter. <

Ambisjonsmålet for foreningen er stort og en ser til stadighet at det er behov for større vedlikeholdsoppgaver på en øy som forvitrer og minker. OS har behov for større plass og bedre lokaler for å gjennomføre sine aktiviteter som samtiden krever.

Havnen blir grunnere og grunnere samtidig som en ser en klar trend til større og større båter. Båttrafikken generelt øker og medfører skadesjø i havnen, spesielt lider den av hurtiggående nyttetrafikk i fjorden.

Rekruttering begynner med barn og vi ser også der gryende konflikter mot den økende og store nyttetrafikken. Et areal skjermet for denne trafikken er høyt prioritert.

Flere og flere fra allmennheten finner til stadighet veien ut til LH. Turister på museums vandring ute på Bygdøy tar en stopp på LH og beskuer det yrende båtlivet og den fantastiske utsikten til Oslo sentrum fra sjøsiden. Behovet for plass til rekreasjon og ulempene dette medfører til f. eks krav til bedre toaletter, badeplass, benker osv blir større år for år. Dette er en belastning en idrettsforening ikke kan belastes med alene.

Oslo seilforening føler dette presset stort, og skjønner at vi må samarbeide og ha hjelp fra storsamfunnet for å utvikle øya i takt med tiden.

Styret har valgt 3 representanter Alexander Quirk, e.post: Alexander.Quirk@operaen.no, og Klaes Krog epost: klaesico@gmail.com og Dagfin Simonsen epost: dasimon@online.no som skal sitte i en prosjektgruppe. Denne gruppen søker kontakt med en eller flere av medlemmene som føler de har kompetanse innen prosjektstyring, kontakt med det politiske liv, arkitekt kompetanse innen bygg og landskaps arkitektur.

Vi søker med andre ord ildsjeler som har ønske og har anledning til å nedlegge et godt arbeide for Oslo Seilforening.

Ta kontakt med Dagfin Simonsen på e-post; dasimon@online.no