Bjørvikasprinten 01.mai 2024

Postet av Oslo Seilforening den 20. Apr 2024

Oslo Seilforening har gleden av å invitere til den årlige Bjørvikasprinten med start og målpassering i Bjørvika, like utenfor Operahuset.

Regatta arrangeres 01. mai, startsignal er planlagt kl.12:00.

foto: Hans Erik Lindbom/ 2019

Seilasen går på faste merker derfra, mellom øyene og inn i Bundefjorden, og så tilbake. En fin anledning til å få pusset støv av ferdigheter og utstyr.

Det seiles i fire klasser:

NOR Rating

NOR Rating short handed

Albin Express

J/70

For mer info: Bjørvikasprinten 2024 - Manage2Seil

Vi sees på fjorden!

Facebook arrangement: https://www.facebook.com/events/1491735914715088/

Lurer du på noe og har spørsmål?

Ta kontakt med idrettskoordinator Tilo Pfleger.
Epost: idrett@osloseilforening.no, mobil 954 43 873

Utsett av båter fra land neste helg 13.- 14. april - dugnad 20. og 21. april.

Postet av Oslo Seilforening den 5. Apr 2024

Utsett av båter fra land neste helg 13.- 14. april - dugnad 20. og 21. april.

Da sier vi farvel til vinteren og håper gårsdagens snøfall var årets siste. Ifølge meteorologene skal sommeren komme nå til helgen med sol og varme opp til 15 grader :)

Vi begynner utsett av båter neste lørdag 13/4 kl. 10.00 og vil få satt ut flere av foreningens egne båter allerede i uken, så vi håper alle stiller opp tidlig så vi slipper å bli stående å vente. Utsettet tar normalt mellom 5 og 10 minutter pr. båt, så om alle er klare går det fort unna.

Alle båter på veien ut mot marinaen og den store opplagsplassen frem til svingen inn til restauranten og ved garderobene vil bli satt ut på lørdag. De resterende båtene på den innerste plassen mot restauranten vil bli satt ut på søndag 14/4 fra kl. 10.00

Det er viktig at krybber og presenningsstativ blir merket tydelig med navn og telefonnummer og ryddet skikkelig bort med en gang, og at alle tar med seg avfall hjem ettersom vi ikke har fått satt i  gang søppeltømmingen.

Husk å dekke til og samle opp pussestøv og farlig avfall og lever inn dette. Plastrull for tildekking/oppsamling står i kajakkhuset.

Vi vil rydde frem alle krybber og opplagsstativ som i vinter har stått ubrukt bak kajakkhuset og toalettet og sette dette foran kajakkhuset og ved siden av garderoben mot restauranten.

Dette vil bli kastet på dugnaden dersom det ikke merkes tydelig med navn og telefonnummer og stables pent bak kajakkhuset igjen.

Sommerhavnen åpner samtidig som vi setter ut båter fra vinteropplaget på land lørdag 13. april, og de som har båter i boblehavn på øya må da flytte sin båt til sommerplassen senest denne helgen 5-6/4.

Vi vil forsøke å få satt på vann på bryggene i morgen, mens vann er allerede skrudd på toalettene og vannpostene på land ved herretoalett og kajakkhuset.

Dersom noen har litt ekstra tid så ser vi gjerne at dere rydder og plukker litt søppel/plast fra strendene eller rundt omkring.

Årets dugnad blir første helg etter utsettet, lørdag 20. og søndag 21. april  med start kl. 10.00 begge dager.

Det blir servert pølselunsj og dugnadsmiddag som vanlig, og er også i år mye vi skal ha gjort.

Mer info om dugnaden blir sendt ut nærmere, og håper å se dere der alle sammen :)

Årets tildeling av båtplasser er klar, og årets vaktprotokoll er lagt ut på våre hjemmesider under "Anlegg" og viser hvilke plasser og vakter de forskjellige skal ha. De som ønsker å bytte vakter må gjøre dette innbyrdes med andre i havnen og sende informasjon om dette til post@osloseilforening.no. Vi ber alle om å gå inn og notere seg når de skal gå vakt med en gang, så vi slipper å fakturere vaktgebyr kr. 2500,-

Dersom noen ikke ønsker å benytte seg av tildelt plass vil vi be om at dere informerer om dette så snart dere vet det, så vi kan tilby plassen videre til en på vår venteliste.

God båtpuss, vi sees på øya!

Tilo og Jan Petter

God påske! Utsett av båter fra land er helgen 13.- 14. april - dugnad 20. og 21. april.

Postet av Oslo Seilforening den 22. Mar 2024

Utsett av båter fra land er helgen 13.- 14. april - dugnad 20. og 21. april.

Hei alle sammen, nå er snøen og isen borte på Lille Herbern, og båtene står å lengter etter å få litt etterlengtet vårpuss.

Utsett av båter fra vinteropplag er i år 13.og 14. april

Dette betyr at alle som har båter i boblehavn på øya må flytte båtene sine over til sin sommerplass senest helgen etter påske, og alle som har båter på land på Lille Herbern må få pusset, stoffet og klargjort disse innen utsett.

Vannet er skrudd på på toalettanlegget, og vannet på vannposten ved kajakkhuset er også på.

Linejolla ligger ute, men vær forsiktig - det er kaldt i vannet.

Når det gjelder utsett av båter fra opplag på land, så begynner dette lørdag 13/4 kl. 10.00, og alle båter på veien ut mot marinaen og den store opplagsplassen frem til svingen inn til restauranten og ved garderobene vil bli satt ut på lørdag. De resterende båtene på den innerste plassen mot restauranten vil bli satt ut på søndag 14/4 fra kl. 10.00

Det er viktig at krybber blir merket tydelig med navn og telefonnummer og ryddet skikkelig bort med en gang, og at alle tar med seg avfall hjem ettersom vi ikke har fått satt i  gang søppeltømmingen.

Husk å dekke til og samle opp pussestøv og farlig avfall og lever inn dette i foreningens miljøstasjon i kajakkhuset.

Vi vil rydde frem alle krybber og opplagsstativ som i vinter har stått ubrukt bak kajakkhuset og toalettet og sette dette foran kajakkhuset og ved siden av barderoben mot restauranten.

Årets dugnad blir første helg etter utsett, lørdag 20. og søndag 21. april  med start kl. 10.00 begge dager.

Årets tildeling av båtplasser er klar, og årets vaktprotokoll er lagt ut på våre hjemmesider under "Anlegg" og viser hvilke plasser og vakter de forskjellige skal ha. De som ønsker å bytte vakter må gjøre dette innbyrdes med andre i havnen og sende informasjon om dette til post@osloseilforening.no. Vi ber alle om å gå inn og notere seg når de skal gå vakt med en gang, så vi slipper å fakturere vaktgebyr kr. 2500,-

Sommerhavnen åpner samtidig som vi setter ut båter fra vinteropplaget på land lørdag 13. april, og de som har båter i boblehavn på øya må da flytte sin båt til sommerplassen senest helgen før.

For de som skal pusse båt har vi fått informasjon fra BestMarin på Skøyen at de vil ha en "Båtpuss kampanje" med gode priser på bunnstoff og liknende. Kampanjen starter 24/3, og det vil være spesialpris på Soromap bunnstoff for alle som til nå har benyttet VC17 (som blir forbudt i salg fra mai.)

Vi har dessverre hatt utfordringer med vårt fakturasystem, men håper å få sendt ut fakturaer for kontingent og båtplasser som e-faktura i løpet av dagen. Vennligst benytt e-faktura eller betaling i bank, da betaling med kort/vipps utløser høyere gebyrer for foreningen.

Vi ønsker alle en riktig god påske og båtpuss og sees på øya!

Tilo og Jan Petter

OS søker instruktør til voksenseilkurs på mandager

Postet av Oslo Seilforening den 22. Mar 2024

Oslo Seilforening søker instruktør

til voksenseilkurs i Albin Express - grunnkurs og/eller viderekommende

Seilkurset avholdes på 6 mandager med 3 timer kurstid: 29.april, 06.mai, 13.mai, 27.mai, 03.juni og 10.juni, kursstart er kl. 18:00

Søknadsfrist er 07. april.

Oslo Seilforening opplever stor etterspørsel for voksenseilkurs i kjølbåt med Albin Express, både for grunnkurs og viderekommende kurs.

Om våren 2024 er det behov for en instruktør til i grunnkurs på mandager, kurs avholdes både i Albin Express eller J/70. Det vil komme opp flere jobbmuligheter utover sesongen. Lønn for kursholder er kr 1100,- per kurskveld (3,5 timer).

På voksenseilkurs (grunnkurs) lærer kursdeltagere grunnleggende seilteknikk og regler for seiling og ferdsel på sjøen. Etter en kort teoridel, seiler 4 kursdeltager med en trener i samme båt. Det byttes på roller om bord slik at alle kursdeltager får prøvd seg på ulike oppgaver. Målet er at alle kursdeltager kan seile på egen hånd etter fullført kurs.

Viderekommende kurs tilbys i to nivåer og fokuserer på regattaseiling, båtfart, raske og gode manøvrere og optimal båthåndtering. Deltagelse i tirsdagsseilaser med ca. 20-30 Express på startlinjen er sterkt ønsket. Foreningens langsiktige mål er å minske terskelen til regattaseiling slik at seilerne etter fullført kurs vil delta i regattaer på egen hånd.

Kvalifikasjonskrav for instruktører:

- Alder: 16 år eller eldre

- Seilerfaring: god seilkunnskap i kjølbåt, helst regatta-erfaring i Albin Express.

- båtførerbevis og gjerne trenerkurs/ -erfaring

- gode norskkunnskaper

- Gode instruktør egenskaper, være positiv og ha god formidlingsevne

Ta kontakt hvis du er ut etter mer informasjon om kursprofil eller har ytterliggere spørsmål. Vi finner gode løsninger sammen med deg.

Søknad sendes til idrettskoordinator Tilo Pfleger innen 07.april.

Kontakt: idrett@osloseilforening.no - mobil 954 43 873

Foreningens hederstegn tildelt Bjørn Mørland Pedersen!

Postet av Oslo Seilforening den 13. Mar 2024

Vi vil gratulere Bjørn Mørland Pedersen med tildelingen av Oslo Seilforenings hederstegn!

Hederstegnet ble utdelt på foreningens 138. årsmøte som ble avholdt på Litteraturhuset i Oslo

Her er styrets begrunnelse for tildelingen:

Vi vil i år dele ut foreningens hederstegn til en person som gjennom veldig mange år har stått på for Oslo Seilforening.

Denne personen:

•Har vært aktiv seiler, arrangør og trener i «hele sitt liv»

•Sier aldri nei når han blir spurt om å holde kurs, foredrag eller arrangere regatta, og deler villig av sin kunnskap.

•Er en av grunnene til at Expressklassen gjenoppsto som Norges største kjølbåtklasse.

•Har nå vært regattasjef i 20 år med «NM hver uke» , også kalt OS tirsdagsregatta

•Startsjef under Norges største kjølbåtmesterskap NoM/NM 2014 og NM 2019

•Stort sett i godt humør, bortsett fra når bøyebåtene ikke går for full fart

•Arrangerer årets siste regatta i dress

•Er en av Norges mest kjente seilerprofiler, og seiler ofte sammen med Norges mest profilerte lag.

Oslo Seilforenings hederstegn tildeles i år Bjørn Mørland-Pedersen for sin suverene innsats gjennom alle disse årene !