Knallsterk innsats fra Expressgutta i Mesternes mester!!

Postet av Oslo Seilforening den 12. Okt 2009

I et unikt felt bestående av Norges beste seilere innfridde OS seilerne det som måtte vært av forventninger (og vel så det!) og kunne i helgen innkassere bronsjemedalje og pallplass i seilforbundes "Mesternes mester" regatta utenfor Aker Brygge!

En kort titt på startlisten som besto av Norgesmesterne i kjølbåtklassene samt inviterne lag fra Volvo Ocen Race (Ericsson 3), NorSteam samt H.M. Kongen indikerte at dette ikke ble lett. Likevel klarte OS gutta bragden å legge både tidligere OL medaljører og verdensmestre bak seg og sikre bronsjemedaljen.

"Helt rått", sier Esben Keim. "Dette er vår 10 sesong i Express og føler at vi denne sesongen har blitt kronet med resultat for innsatsen. Først seier i OS vårserien (samt 2. plass i høstserien), så 3. plass i Færdern før det altså endte med seier i NM og pallplass i Mesternes mester." Det var kjernen i det faste laget, med Trygve Leergaard til rors samt Esben Keim og Stein Broch Olsen som seilte i helgen. Med seg hadde de Pål Stiansen som 4. mann. "Det er nesten fristene å like godt legge opp for dette er vanskelig å toppe", sier Esben Keim med et bredt smil.

Regattaen ble føst seilt i innledende runder. Resultatene fra disse bestemte hvem som møtte hverandre i semifinaler før det hele til slutt ble avgjort i en finale hvor de 6 beste møttes. Det ble til slutt Kristian Nergaard med crew som dro i land seieren foran Johnny Hjerpseth og altså OS gutta.

Resultatliste:

1.Kristian Nergaard [5,5 mR]
2.Johnny Hjerpseth [H-Båt]
3.Trygve Leergaard [Express]
4.Herman Horn Johannessen [Melges 24 #1]
5.Petter Mørland Pedersen [Match]
6.Vidar Hansson [Drake]
7.Magnus Brun [X-99]
8.Siri Kamfjord [NORSTEAM]
9.Eivind Melleby [Volvo Ocean race #1]
10.Peer Moberg
11.Johan Hvide [Knarr]