OS rekrutteringssatsing er i godt driv

Postet av Oslo Seilforening den 28. Mai 2010

”Asbjørg” ble lykken for 7 jenter denne sesongen. Med ambisjoner og klare mål satte vi i gang med vårpussen i midten av april. Utrolig gira, og et felles mål: Vi vil bli GODE seilejenter. Så langt sier vel erfaringen: Vi har MYE å lære! Og det er kun en ting som får oss bedre – mange mange mange timer om bord i Asbjørg, spinnakeren opp og ned, utallige jibber og en vilje.

Da mailen kom sent en kveld i april om vi var plukket til å disponere rekrutteringsbåten, NOR 151 – med navnet Asbjørg, var det mange sommerfugler i magen. 14 april skulle båten på vannet, så innen den tid måtte vi pusse, sette på bunnstoff, vaske og sørge for at båten var klar. Vårpussen gikk fint, noen hadde vært med på dette tidligere…. andre ikke.

Siste uken i april deltok vi på regelkveld og taktikkurs i regi av Seilforeningen. Dette var til stor nytte for alle som var tilstede. Reglene må vi kunne, men også vite hvordan vi kan bruke de til vår fordel ute på sjøen.

Målsetningen for sesongen er å bli et godt Asbjørg team, med ambisjoner om å bli blant de 5 beste båtene på tirsdagene. Så langt har ikke resultatene vært i nærheten av det, noe som bare bekrefter at vi må trene mer.

Første tirsdagsregatta kom raskt. Litt ”rot” ble det om bord ettersom vi ikke hadde vært nok sammen i båten. Vi innså at vi måtte finne klare roller og trene spesifikt på disse inntil vi er helt trygge på bytter. Noen trives også bedre på roret enn andre.

Så langt har vi hatt mange gode rundinger på toppmerket etter første kryssen. Men i det vi runder toppmerket går ikke ting helt etter planen, vi sliter med timingen og klare roller. Spinnakeren roter vi mye med, og vi sliter litt med å seile ”sammen” Det vil si at spinnaker trimmer og rormann ikke har god nok dialog ifht trykket i seilet, samt at vi i jibbene bruker ALTFOR mye tid og mister masse fart.

Vi har vært ute og trent med Bjørn Mørland Pedersen, og det har vært til stor nytte for alle. I tilegg er tipsene han kommer med under regattaene til stor nytte og vi har så langt hevet nivået i båten betraktelig. I tilegg har vi fått prentet inn at når det er mye vind må vi henge på rekka, og det betyr ikke å ”sitte” på rekka, men rumpa må på utsiden av båten og armen ut så vekten får båten ned. Krenging gjør at vi mister kraft i seilene. I lite vind derimot er det viktig å ha litt krenging i båten, slik at en eller to personer kan sitt i LE i båten.

Vi har nå også innsett at en taktikker rolle er viktig, en person må ha siste ordet ifht det taktiske om bord. Jenter er glad i prat og vi alle mener mye.. men til tider har det blitt litt mye ”vingle per”, og det skal det bli slutt på.

Vi gleder oss til fortsettelsen, og håper at vi nesten gang kan skryte av lensen vår…. Innen den tid skal vi ut på annet og trene på å ta spinnakker opp og ned, og jibbe MYE.

Mannskapet om bord på Asbjørg:

Gabrielle Denise Juell 29 år.

Gabrielle sin seileerfaring:

Generelt vært mest i skjærgårdsjeepen, men seilt litt jolle for moro som liten. Aldri vært aktiv seiler tidligere. Etter DN cup i 2008 fikk jeg virkelig blod på tann og bestemte meg for at seiling er noe jeg vil lære meg skikkelig. Kastet meg rundt og ble med på de båtene jeg kunne. Enten i ulike seilbåter eller i ribben med Bjørn på tirsdagene. Med Bjørn som læremester lærte jeg mye om seiling, og mer skal det bli. Har blant annet deltatt på Færdern, Skagen Race med Lexington, KNS kurs, Skiyachting. Og i tillegg seilt litt for hyggen sin del.

Hvorfor Asbjørg: Utrolig gøy å få disponere en Express med 6 andre jenter. Bestemte meg for at jeg ville bli mer aktiv innen seiling. Express er en fin båt å lære i, og det er en stor klasse. Vi er en ren jentebåt noe jeg synes er super gøy i en klasse preget av mye gutter. Vi stiller med ulik erfaring og lærer av hverandre. Gode trener og seilere rundt oss bidrar til mange gode tips slik at vi kan bli dyktige seilere.

Favoritt posisjon: Egner meg best til håndtering av seilene… Med andre ord, roret styrer jeg helst unna.

Morsomste seile opplevelse: Utrolig gøy å være med de litt proffe gutta om bord i Lexington og CAMILLA. Men den fineste turen hadde jeg i Hellas.

Sølvi Storås 32 år

Sølvi sin seileerfaring:

Begynte i 2004 som mannskap på en 40.7 og hadde en bratt læringskurve på fordekket som eneste jente om bord (har senere skjønt at ingen av de andre var særlig keen på å bli våt). Her var vi amatørene i gjengen blant de store, men vi var definitivt de som hadde det morsomt om bord. God stemning skal en ikke kimse av!

Kjøpte en express sammen med 2 andre venninner i 2005 som vi hadde i 2 sesonger. Vi var med på Færdern, men bortsett fra det så ble det mest kose seiling et par sesonger.

Senere har jeg seilt på en sun odyssey 41.

Har vært med på NORC regattaer, færdern, skagen race, tjörn rundt og hollendern.

Hvorfor Asbjørg: morsomt og spennende å få være del av en jentebåt der vi alle stiller med lik forutsetning og hvor vi alle har mulighet til å bli dyktige seilere.

Favorittposisjon: alt bortsett fra roret ;)

Morsomste seilopplevelse: tjörn rundt, mest minneverdige: hellas fra paros til samos

Ane Berg Tomter 31 år

Ane sin seilerfaring:

Startet å seile Optimist jolle da jeg var 11 år gammel og startet med Europajolle da jeg var 15. Gikk etterhvert over til å seile tomannsjoller og seilte i noen år Laser3000 og 420. Har bortsett fra det vært på utallige seilferier i familiens Albin Nova, men har ellers liten erfaring fra større båter. Jeg har hatt en lang pause fra seiling de siste årene pga studier og jobb som har tatt litt for mye tid.

Hvorfor Asbjørg: Jeg har de siste årene hatt veldig lyst til å starte med seiling igjen og syntes dette var et veldig godt tilbud. Express virker som en veldig morsom båt å seile og jeg gleder meg til å lære mer.

Favoritt posisjon om bord: Har mest erfaring som rormann

Morsomste seile opplevelse: Da jeg sto i trapés i Laser3000 og vi seilte i 20-25 knop på en slør under en treningssamling i Tønsberg.

Hege Foss 40 (men veldig sprek 40 åring :))

Hege sin seilerfaring:

Hatt en Maxi Magic i 18 år. Ingen aktiv regattaseiler med den. Mest kun turseiling. Medeier i en Oceanis 411 siden 2008. Har deltatt i noen regattaer med denne. Ellers seilt Færdern, Hollenderen, Tjørn rundt div. ganger med forskjellige båter

Hvorfor Asbjørg: Ønsker mer regattaerfaring, og gøy med en så stor klasse.

Favoritt posisjon om bord: Alle

Morsomste seile opplevelse: Tjørn rundt, vært noe med som mannskap på den gamle Whitbread båten New Zealand Endeavour når den gikk som charterbåt i Norge.

Karina Eriksen 39 år

Karina sin Seilerfaring:

Seilt i over 12 år, egen Express i fire år, som mannskap på Hbåt, knarr, sunfast 43, 11meter, omega, x-55, og dufour 44. krysset Atlanterhavet med 60 fot Trimaran. Samt eier av en Oceanis 323.

Hvorfor Asbjørg: Hadde lyst til å seile Express igjen, da dette er en spennende og utfordrende klasse, med mange dyktige seilere som man kan lære av.

Favoritt posisjon om bord: rormann… hvis jeg får hjelp med storseilJ

Morsomste seile opplevelse: Trimaran i karibien og over atlanteren med kun 3 stk mannskap. Alt fra null vind til 45knop og 24 knop fart!

Marte Mangen Morin 26

Seilerfaring: litt melges og x-45

Hvorfor Asbjørg: lære masse og tenke selv. Ingen store gutter som drar i tau og tar de vanskelige valgene. Også er jo navnet så vakkert.

Favoritt posisjon om bord: helt klart spinnaker trimmer/fordekk

Morsomste seile opplevelse: da asbjørg møtte kongen