Takk for alt Knut !

Postet av Oslo Seilforening den 31. Mai 2010

Det er trist å måtte meddele at vår alles kjære Knut Pedersen døde på Ullevål sykehus i dag 31/5-2010.

Bisettelse blir i Kampen Kirke, torsdag 10.juni, kl. 12.00.

Les her en siste hilsen fra Dag Sem på vegne av venner i foreningen.

Skjøt ut Knut...

Den blå himmelen fyller hele lukeåpningen til ”Moll”, Knuts kjære Express. Solen var forlengst stått opp, og en av livets virkelig glade gutter glipper med øynene. Der ute, rett over pulpiten vaier det svenske flagget i morgenbrisen.

For oss i nabocockpiten utspiller det seg et nesten surrealistisk drama når den tettbygde kroppen kommer farende opp av lukeåpningen. Han banner så det lyser når flaggstangen noen muntre sjeler har limt fast med ducktape ikke lar seg rikke uten redskap. Knut likte ikke svensker.

Men han elsket båten sin.

I mange år var Knut Pedersen aktiv med sin Albin Express. Da jeg kom inn i foreningen i 1980 hadde han allerede sin første Færder seier inne i denne båten, som han etter hvert brukte mest til tur. Senere byttet han til en Bavaria 38 som skulle bli hans bolig frem til han nå døde på Ullevål sykehus bare 68 år gammel. Aker Brygge var hans adresse om vinteren de siste årene, og B-brygge på Lille Herbern var ankeret i tilværelsen hele sommeren.

For han elsket Lille Herbern

...og Oslo Seilforening, han var i mange år svært aktiv i styre og i arrangementer. Som regattasjef satt han en til da en helt ny standard for sosial hygge og miljø. En holdning som har vært med på å prege oss andre som har tatt pinnen videre i årene som har fulgt. Som seiler glødet han for det aktive miljøet, han utdannet seg til forbundsdommer og trener. For sin utrettelige innsats fikk han Oslo Seilforenings hederstegn.

Og han elsket livet

Knut Pedersen var en trubadur, som hornblåser i Kampen Janitisjar og som begersvinger langt inn i de små timer. Festen var aldri over før lyset var slått av for kvelden. Det brede smilet sjarmerte pikehjerter og spredte varme. Galant, høflig og oppmerksom var Knut alltid tilstede der det skjedde. Spontaniteten og livsgleden var en inspirasjon for oss alle som sto han nær.

De siste årene var han dessverre svært plaget. Alt så ut til å ligge til rette for noen fine år på bølgan blå, men både kropp og sjel slet mer enn gutten fortjente. Vi er så lei oss for dette, og samtidig som vi sørger over hans bortgang. B-brygga blir aldri den samme, regattabanen blir en viktig sjel fattigere og foreningen vil savne en viktig fargeklatt i miljøet.

Skjøt ut Knut, fall av og nyt den siste seilasen i medvind!

På vegne av gode venner i OS

Dag Sem