Dag Sem og Geir V Svendsen æresmedlemmer i Oslo Seilforening

Postet av Oslo Seilforening den 16. Feb 2011

Ved vår 125 års jubileumsfest ble Dag Sem og Geir V. Svendsen tildelt foreningens æresmedaljer.

Les styrets begrunnelse for tildelingen her

Sissel Tove Åsbergs tale:

I kveld er det en spesielt stor ære å få dele ut Oslo Seilforenings æresmedalje! På 125 års fødselsdagen til Oslo Seilforening.

Æresmedaljen kan kun tildeles medlemmer som har mottatt foreningens hederstegn, og hederstegnet tildeles medlemmer som har gjort en spesiell innsats for foreningen.

Har du så fått hederstegnet og deretter gjennom sportslig gode resultater på regattabanen eller på annen måte har gjort en årelang innsats det kan skrives historie om - kan styret på grunnlag av dette gi ut æresmedaljen. Dette skal være etter en grunding vurdering og en detaljert begrunnelse.

Hederstegnet er blitt gitt ved flere anledninger – æresmedaljen henger høyt. Kun 13 personer har mottatt denne siden 1911 – den siste ble delt ut i 2002. Blant disse 13 har vi Kong Olav som fikk den i 1936 og Kong Harald som mottok medaljen i 1961. Kan de av dere som er æresmedlemmer reise dere? (Arne, Alf Roar og Marianne) Takk for innsatsen for seilsporten!

Begrunnelsen for at styret ønsker å hedre spesiell og årelang innsats nå i kveld er at:

Geir V. Svendsen:

- Har vært medlem siden 1992

- Styremedlem i 1995,1996 Materialforvalter

- Har også i mange år vært utdanningskontakt i foreningen

- Er en av foreningens ekte ”seilboms” som faktisk har bodd på øya for å kunne seile mer…

- Var med på å dra i gang foreningens Snipekurs for voksne, Dette kurset var spesielt poplulært blant damer – noe som i en periode forsynte flere av våre medlemmer med ektefeller, og som igjen dro i gang ”nytt liv” på øya.

- Var også en av grunnleggerne av Oslo Match, som skapte et flott Match race senter på Lille Herbern fra 1998 til 2007, senere videreført av KNS.

- Ga styret i 2005 ideen om å starte Øyas dag, som senere har vært en suksess.

- Har i tillegg til utallige medaljer 3 nm gull i Laser, 2 NM gull i Snipe samt hele 5 NM gull i MatchRace (senest i 2010!)

- Har Bronse i Nordisk Mesterskap i Laser, bronse i Nordisk Mesterskap i MatchRace samt vunnet Dennis Conner Int. Yacht Club Challenge for OS.

- Er en av foreningens få Forbundsdommere og Arrangør III (høyeste nasjonalt nivå, kan arrangere NM)

- Har de siste årene vært foreningens faste Regattasjef i vår Høstregatta.

- Mottok foreningens hederstegn i 2002

Vervene har vært mange og innsatsen stor. En virkelig OS venn.

Vi er stolte av å kunne overrekke Æresmedlemsskap i Oslo Seilforening til Geir Victor Svendsen

Vi har denne gangen ikke bare en – men to personer som virkelig fortjener å motta denne medaljen.

Dag Sem:

- Har vært medlem siden 1982

- Er usedvanlig glad i seiling, og kjent for sine stadige ”Skagen-hopp”

- Aktiv halvtonn seiler med ”Berge Livet” i inn og utland

- Startet opp med Snipekurs på Lille Herbern for barn og unge fra 1987

- ”Rekrutterte” unge hr. Svendsen til foreningen, og fikk fart på snipekursene for voksne, med et ”reisestøtte” system for instruktørene basert på kursinntektene.

- Har sittet 15 år i styret først som varamedlem 1989-1990

- deretter styremedlem fra 1991 - 1998 satt da som Regatta og Idrettsjef

- Sørget for stor satsing på regattaer, båter og utstyr i foreningen, og fikk på denne måten satt OS på regattakartet igjen.

- Var også med på å få satt i gang Oslo Match, og Matchrace senteret på Lille Herbern.

- Er Arrangør III, og foreningens faste arrangør av våre årlige NM gjennom en årrekke samt alltid med på alt som skjer i foreningen.

- Har vært ansvarlig for Layout og Design av vårt medlemsblad Bris i mange år

- var Formann fra 1999 – 2004

- fikk hederstegnet i 2006

Oslo Seilforening ligger varmt i vedkommendes hjerte. En innovativ person med ikke bare praktiske ideer og tanker om dagens forening – men også vyer om mulige og umulige innovasjoner i fremtiden.

Vi er stolte av å kunne overrekke Æresmedlemsskap i Oslo Seilforening til Dag Sem

Tale av Geir og Dag