Albin Express satsing

Postet av Oslo Seilforening den 22. Mar 2011

Oslo Seilforening har i over 10 år satset på Norges største kjølbåtklasse Albin Express. Dette har resultert i at vi i dag har opp mot 20 Albin Express i havnen vår på Lille Herbern og flere aktive medlemmer med hjemmehavn i området. Foreningen har et tett og godt samarbeid med klasseklubben (Expressklubben.com).

Oslo Seilforening har egen start for Expressklassen på vår- og høstserien (tirsdagsregattaer) og på andre regattaer der det er mulig. Foreningen har også arrangert NM i Albin Express tidligere og skal igjen arrangere i 2011.

For å sikre rekruttering i kjølbåt og til foreningen er det også tilrettelagt og tilbudt en rekrutteringsbåt som nye lag kan søke om å få disponere på sesongbasis. Dette har vært veldig attraktivt og skapt ytterligere engasjement og aktivitet i klassen og foreningen.

Kort om Albin Express.

Albin Express er en seilbåt som ble tegnet av en av Sveriges mest kjente båtkonstruktører, Peter Norlin, i 1978. De fleste Expressene ble laget hos Albin Marin i noen hektiske år fra 1979 til 1982 da det ble produsert over 1100 stykker. Den største flåten finnes naturlig nok i Sverige, men de senere årene er det mange norske seilere som har reist over kjølen for å hente hjem en Express. Flåten i Norge teller i dag over 230 båter og en stor del av disse er aktive på regattabanen. Med omkring 50 påmeldte, har Albin Express vært den største klassen som har stilt i Færderseilasen de siste årene. Klasseklubben i Norge heter Norsk Expressklubb og har omkring 200 medlemmer.

For mer info om båttypen Albin Express, se på klasseklubben sine hjemmesider;

www.expressklubben.com