Hjemmeseier i NM Express 2011

Postet av Oslo Seilforening den 5. Sep 2011

Oslo Seilforening har i samarbeid med KNS arrangert NM Express 2-4 september. Vinnerlaget representerer Oslo Seilforening og består av Esben Keim, Geir Victor Svendsen, Kristoffer Sangvig-Jebsen og Stein Broch Olsen

Under flotte seilforhold på fredag i fin vind (4-7 m/s) ble det unnagjort 4 seilaser. "- Hvergang }" teamet med Esben Keim som skipper og Geir V. Svendsen som rormann fikk virkelig fart på skuta og var første båt i mål på alle seilasene. Et lite skår i gleden for laget var at de var litt for tidlig ute på siste seilas og ble tatt for tjuvstart.

På lørdagen roet vinden seg en del og forholdene var skiftende med mye strøm og store vindkantringer. 3 seilaser ble unnagjort med 3 forskjellige vinnere. Båtenes rekkefølge i mål var veldig forskjellig fra seilas til seilas og bekreftet at her var det svært vanskelig å finne korteste og raskeste vei til mål. Etter lørdagen fikk båtene stryke en seilas og - Hvergang } endte opp med 11 poengs ledelse foran Mean Machine 2 fra Sverige på 2 plass og Sexpress fra Soon SF.

På søndagen var det vindstille og tungt regn. Etter drøye 2 timer på fjorden ble det besluttet å avslutte ventingen/seilingen for dagen og lørdagens sluttresultater basert på 7 gjennomførte seilaser ble stående som endelige. - Hvergang } levde også denne gang opp til navnet sitt og smilte fra øre til øre hele helgen.

Arrangementet ble teknisk arrangert sammen med KNS som samtidig arrangerte NM for Drake klassen. Båtene seilte på samme bane, noe som fungerte utmerket og gjorde det ekstra krevende for seilerne ved at det plutselig var veldig mange flere båter å hensynta.

Lørdag kveld inviterte Oslo Seilforening til felles NM-middag i foreningens restaurant på Lille Herbern. Her var det 140 sultne seilere som koste seg sammen og fortalte fantastiske historier fra en flott dag på fjorden.

Tilbakemeldingene fra seilerne etter arrangementet har vært svært gode og alle har skrytt av et prikkfritt arrangement på land og på vann uten unødvendig venting og flotte baner.

Oslo Seilforening takker alle seilere og støtteapparat for hyggelige tilbakemeldinger, god sportsånd og mye godt humør. Vi ønsker lokale lag, Svenske lag og lag fra Stavanger og Bergen en god tur tilbake og ser frem til å arrangere regatta alene eller sammen med KNS i fremtiden. Total deltok 34 båter i mesterskapet.

Endelig resultatliste finner du på her.

Vel blåst!