3. plass til OS lag i Mesterenes Mester

Postet av Oslo Seilforening den 25. Sep 2011

Esben Keim og hans Expresslag bestående av Trygve Leergaard, Stein Broch-Olsen og Kristoffer Sangvig Jebsen fikk en flott 3. plass i regattaen som gikk av stabelen utenfor Aker Brygge.

Oslo seilforening stilte med 2 lag i årets Mesterenes Mester. Geir Victor Svendsen som regjerende mester i Match og Esben Keim som regjerende mester i Express. Etter innledende runde var begge lagene under press ettersom ingen av lagene var videre til neste runde etter en svak start. Neste runde var ”lucky-loosers” finale, her var det bare 2 av 8 lag som gikk videre. I denne runden fikk Esbens lag en flott start og seilte inn til en fin 2 plass, Geir Victor maktet ikke å komme inn topp 2 og var i tillegg uheldig og falt over bord? på siste lensen.

Seilasene ble unnagjort i 11 Mod båter med svært lite vind. Arrangørene hadde store utfordringer med å få unna de planlagte seilasene og finaleseilasene ble noe avkortet. Finaleseilasen ble gjennomført når det på slutten av dagen kom en fin sydlig bris.

I finalen fikk Esbens team en middels god start, men valgte raskt å trekke ut på høyre banehalvdel. Det skulle vise seg at var lurt, her var det litt mer vind og laget traff 100% inn på SB-layline. På første toppmerke passerte danmarksfergen tett inn til banen. For å komme ut av vindstillen bak fergen valgte teamet å gå tilbake på banehalvdelen hvor det var mest vind på kryssen som nettopp var unnagjort. Denne gangen gikk det ikke helt som planlagt og vinden kom tilbake på motsatt banehalvdel. Ved neste runding var laget nede på 3. plass. Etter en intens kryss og lens endte laget opp som 4. båt i mål. En av båtene før hadde tjuvstartet og fikk en diskvalifisering. Dermed ble det en ny 3. plass til OS i Mesterenes Mester.

En stor skryt skal også gis til KNS og NSF som fikk unna mesterskapet under svært vanskelig forhold med store vindskift og tidvis vindstille.

Dagen ble avsluttet med en flott bankett og premieutdeling på Aker brygge.