Seilerhilsen fra jentene på Asbjørg.

Postet av Oslo Seilforening den 19. Okt 2011

Seilsesongen er over og det er på tide med en siste statusrapport fra jentene på "Asbjørg" - foreningens satsingsprosjekt hvor et lag kan disponere en Express gjennom en sesong for å bedre lære seg å seile kjølbåt.

Er du interessert i å være med på dette neste år så send en mail til post@osloseilforening.no om dette nå, så vil styret ta en avgjørelse på hvem som blir med på dette i løpet av vinteren.

To sesonger er gått og i høst følte vi endelig at vi begynte å få god framgang.

Med det samme mannskapet og kontinuitet over tid føler vi at vi er blitt mer samkjørte. Timingen i båten begynner å sitte og vi har bedre kontroll på hvilke oppgaver vi har ombord. Hver og en har hatt en bratt læringskurve og vi kan nå fokusere på våre egne oppgaver, fremfor å hjelpe hverandre med å huske hva som skal gjøres. Det er gøy og fører til bedre seiling. I høst har vi også hatt anledning til å rullere litt mer på posisjonene. Det har bidratt til bedre kommunikasjon og forståelse for hverandres utfordringer.

Sesongens store mål var NM i Oslo Seilforening. Vi ladet opp med flere treningsdager i ukene frem mot NM og var heldig med variert vær slik at vi fikk trent på det meste. Det blåste godt de to første dagene i NM og første dagen blåste det litt for mye for oss og Asbjørg. Vi fikk kjørt oss. Mye av utstyret på Asbjørg er slitt og når det blåser mye har ting en tendens til å ryke. I de første seilasene røyk begge festene til fokkeskjøtene. Da blir det mer krevende å seile, men tatt forholdene i betraktning så syntes vi selv det ikke gikk så verst.

Dagen etter var det mindre vind og i perioder seilte vi nokså bra. Dessverre distrahert av en sexy karbonbåt gikk vi nesten glipp av en start. Synd at vi var sløve og fikk en dårlig start, men det viser at interessen for ulike båter er økende. Vi er nok blitt bitt av båtbasillen. Resultatmessig gikk NM så som så, men det var veldig lærerikt og moro å være med.

I løpet av høsten har vi prøvd oss i mange forskjellige vindforhold og periodevis har det blåst veldig mye. Et par av tirsdagene tok vi sjansen på spinnakerseiling i mye vind. Vi er glad for at vi prøvde det ut i "trygge forhold". Det har endt i noen broacher, men stort sett har vi taklet forholdene ok. Nå vet vi hvordan vi skal håndtere situasjonen om uhellet skulle være ute og vi kan fortsette å trene på egenhånd.

Vi har hatt det veldig gøy og lært mye disse to årene og vi håper å kunne seil sammen til neste år også. Vi er på utkikk etter vår egen Express, så vi får se om vi dukker opp på Lille Herbern til neste år!

Tusen takk til Oslo Seilforening som har gitt oss muligheten til å låne Asbjørg disse to sesongene!

Seilerhilsen fra jentene på Asbjørg