Høringsuttalelse om lisens til NSF

Postet av Oslo Seilforening den 30. Nov 2009

Seiltinget 2009 oppnevnte en Lisenskomite som skulle utrede mulighetene om innføring av lisens for seilere i regi av NSF. Her finner du Oslo Seilforenings høringsuttalelse samt høringsdokumentet fra kommiteen.

Høringsuttalelse fra Oslo Seilforening

Oslo Seilforening støtter ikke lisenskomiteens forslag av to prinsipielle årsaker:

1. Vi mener det bør være like relevant å fokusere på å redusere utgifter som å innføre lisens. Forslaget som er på høringsrunde fokuserer kun på inntektssiden til NSF.

2. Utgifts/stønadsbildet som er forespeilet i forslaget viser en lik fordeling mellom breddeidrett og toppidrett. Denne fordelingsnøkkelen bryter med Oslo Seilforenings visjon som fokuserer på breddeidrett. Vi mener således at det blir feil å dele regningen fra elitesatsing på breddeidretten.

Oslo Seilforening mener at en lisensordning vil virke hemmende for rekruttering og deltagelse i regatta. Vi mener ut fra dette at NSF bør finne andre måter å få orden på sin økonomi.

Vi støtter oss imidlertid til Norsk Knarr klubbs forslag, dersom man likevel bestemmer seg for å prøve ut lisensordningen.

Primært foreslår vi:

Bidrag tas inn fra alle medlemmer i seilforeninger via kontingenten.

Subsidiært foreslår vi:

Lisens som går på båt ikke på person.

Med hilsen

Hans Jørgen Bauck jr., styremedlem Oslo Seilforening

Lisenskommiteens høringsdokument kan du laste ned her.