Asbjørg- vi gir oss ikke!

Postet av Oslo Seilforening den 14. Jun 2011

Her har dere en statusrapport fra "Asbjørg" teamet, som er foreningens satsing for utvikling av nye Express seilere.

Asbjørg- vi gir oss ikke!

Etter at fjorårssesongen var over følte vi at vi fortsatt hadde mye å lære, men vi så at hvis vi gjorde ting riktig klarte vi å henge godt med på tirsdagene. Med NM i Oslo til høsten hadde vi et stort mål i sikte og vi ønsket derfor å seile Asbjørg i 2011-sesongen også.

Rett før påske kom den gode nyheten om at vi fikk muligheten til å disponere Asbjørg i én sesong til. I løpet av påsken fikk vi pusset båt og lagt på bunnstoff, så 26. april var vi klare for sjøsetting. Første tirsdagsregatta kom nok litt brått på oss og vi hadde ikke fått trent noe særlig på forhånd. Det hjalp heller ikke at deler av det faste mannskapet ikke hadde muligheten til å delta og vi derfor måtte stille med et "reservelag". Det ble derfor mye tull med spinnakeren, men i den siste seilasen hadde mannskapet funnet seg litt bedre til rette så da fikk vi litt mer orden på seilingen også.

Spinnakeren er fortsatt det som byr på mest problemer, mens kryssen og starten stort sett fungerer ganske greit. For at vi skal få bedre resultater trenger vi derfor mange flere timer i båten. Vi trenger at timingen både ved setting og berging av spinnakeren forbedres, og vi må få bedre kommunikasjon mellom spinnakertrimmer og rormann. Nå er både jobbreiser og eksamen over for mannskapet slik at vi får mer tid til trening. I løpet av de nærmeste ukene håper vi at vi skal få boat handlingen mer under kontroll.

North Sails Clinic var en veldig nyttig samling for oss og vi lærte utrolig mye om rigg- og seiltrim. Særlig riggtrimmingen hadde vi liten erfaring, men nå har vi gått til innkjøp av tensionmåler og satser på å få mer kontroll på den også. Det var litt synd at vi fikk problemer med storseilet på lørdag etter at vi hadde mekket båt i flere timer, slik at vi ikke fikk seilt, men uansett var det en svært nyttig dag for oss.

Det store målet denne sesongen blir selvfølgelig NM i Express til høsten. Vi gleder oss veldig til resten av sesongen og håper at vi etter hvert kan være blant topp 5 på tirsdagene!

I år består team Asbjørg av følgende personer:

Cathrine Teilman, 30 år

Tidligere seilerfaring: Seilt Express i noen år, litt snipe og ellers litt her og der på forskjellige båter.

Hvorfor Asbjørg: Etter en super sesong i fjor er det gøy å kunne seile videre sammen med det samme teamet. Det var veldig lærerik og vi er blitt tatt vel i mot i foreningen. Et godt nettverk hvor man kan få gode tips og hjelp i en læringsperiode. Vi har det veldig gøy når vi er ute og seiler og jeg setter stor pris på å møte andre jenter som liker å seile og konkurrere.

Favorittposisjon: Til nå har jeg for det meste holdt meg på fordekket og har trivdes godt med det.

Marte Mangen Morin, 27 år

Tidligere seilerfaring: Var med litt på Asbjørg i fjor og har tidligere seilt litt Melges og X-45

Hvorfor Asbjørg: Lære masse og tenke selv. Ingen store gutter som drar i tau og tar de vanskelige valgene. Også er jo navnet så vakkert.

Favorittposisjon: helt klart spinnaker trimmer/fordekk

Ane Berg Tomter, 32 år

Tidligere seilerfaring: Hadde min første sesong som regattaseiler i kjølbåt i fjor etter 10 års pause. Seilte diverse joller 12 år, men sluttet da studier tok for mye tid.

Hvorfor Asbjørg: Forrige sesong var utrolig morsom og lærerrik og jeg syntes det var utrolig gøy å seile regattaer igjen etter 10 års pause. Oslo Seilforening har et veldig bra miljø for Expresseilling og vi lærer veldig mye av de andre seilerne. Å seile på en ren jentebåt er utrolig lærerrikt siden vi faktisk må ta ansvar selv for mekking av båt og vedlikehold av utstyr.

Favorittposisjon: Var rormann på Asbjørg i fjor og det ser ut til å bli det i år også.

Anna Svensson, 26 år

Tideligere seilerfaring: First 40.7 og Express

Hvorfor Asbjørg: Gøy å seile Express med et bra gjeng

Favorittposisjon: Genoa eller fordekk

Gabrielle Denise Juell 30 år (reserve mannskap)

Tidligere seilerfaring: Express og storbåt (x41 og IMX 40). Seiler i dag bådeTeam Drømmen (IMX40) og Express så fort jeg har tid.

Hvorfor Asbjørg: Asbjørg kom inn i livet mitt i fjor, og i løpet av 2010 sesongen lærte vi mye. Årets team på Asbjørg er en dedikert gjeng som har ambisjoner & mål om å bli flinke i expressklassen. I Expressmiljøet møter vi en ivrig gjeng som gjerne bidrar med sin erfaring. Noe vi setter stor pris på. I 2011 er jeg med som ekstra mannskap som stiller opp så fort jeg kan – ellers går mye av tiden min til Team Drømmen

Favorittposisjon: Cockpit / forseil / spinnaker trimmer. Med andre ord, roret har fremdeles ikke blitt en favoritt!