Godt nytt år! Hva med å ta et dommer eller arrangørkurs i vinter?

Postet av Oslo Seilforening den 4. Jan 2023

Godt nytt år alle sammen!

Vi er nå midt inne i den mørkeste og kaldeste tiden på året, og det er allerede en liten stund siden vi pakket vekk båtene.

Det er nå tid for å planlegge fremover, og vinteren er også tid for å ta kurs og heve egen kompetanse.

Oslo Seilforening har en lang tradisjon med frivillighet, og setter stor pris på frivillige som vil være med og drive foreningen fremover. Dersom man forplikter seg til å bli med å hjelpe til et par år fremover vil foreningen også dekke kursavgift.

En kalender med oversikt over mulige kurs i NSF regi finner dere her.

Om du lurer på noe så ta kontakt med oss.

Jan Petter: post@osloseilforening.no

Tilo: idrett@osloseilforening.no

Vi har også mottatt følgende fra NSF Dommerutvalg om Direktedommer kurs på Teams den 31/1 eller 2/2 med påfølgende fysisk kurs i Oslo 4/2 :

Til alle seilforeninger

Interessen for seilsportsliga, ungdomsliga og andre direktedømte regattaer er stor i Norge, og utdanningen som direktedommer er både interessant og utfordrende for dommere. Seilnorge har behov for flere dommere og NSF gjennomfører nå utdanning for direktedommere på regionalt og nasjonalt nivå gjennom to kveldswebinarer 31. januar og 2. februar og fysisk samling lørdag 4. februar i Oslo og søndag 5. februar i Bergen. Utdanningen gir veldig gode kunnskaper innen blant annet Kappseilingsreglene del 2 (båt-mot-båt reglene), appendiks UF, dommerkommunikasjon og posisjonering.

Deltakere som deltar på kveldswebinarene sertifiseres som regional direktedommer. For å sertifiseres på nasjonalt nivå kreves det bestått teoriprøve og praktisk vurdering på et direktedømt stevne.

Mer informasjon om utdanningen og lenke til påmelding finner du her: https://www.norgesseilforbund.org/index.php/utdanning/kurs-og-seminar-kalender/direktedommerkurs-2023

Påmeldingsavgift er kr. 1000,-.

NSF Dommerutvalg

----

I 2022 ble vårt medlem, seiler og seildommer Esben Keim godkjent som direktedommer, og han har skrevet denne lille saken om direktedømming:

Hei,

Jeg har bidratt som dommer i en del år nå. De siste 4-5 som direktedommer i forbindelse med Seilsportsliga, Mesternes Mester og Grundig Cup (J70). I stevnene er det 2 dommerbåter per regatta med 5 båter, hver båt er bemannet med to dommere. I MM er det typisk 3 dommerbåter per 10 båter.

Som direktedommer dømmer man på hele spekteret av regler i Kappseilingsreglene del 1 og 2 med tillegg av Appendix UF (et helt nytt regelsett laget for direktedømt fleet-seiling) og klasseregler. Det som er spesielt med direktedømming er at man som dommer umiddelbart må ta en beslutning om det er en godkjent protest og deretter om det er begått en feil, eller flere feil samtidig som man holder oversikten over hvilken båt som gjør hva. Å holde oversikten over hvem i en runding med mange båter som skifter retning og rekkefølge i løpet av sekunder kan være krevende i seg selv.

Allerede før Corona satte inn gjennomførte jeg teoretisk direktedommerkurs og besto teoretisk prøve. Siden den gang har jeg praktisert i over 150 race og fått løpende evaluering underveis. Under Seilsportsliga i Grimstad i september var jeg oppe til praktisk prøve. Det var fine forhold med medium vind og jevne forhold. Jeg ble evaluert over to halve dager (totalt 12 race) hvor Eliteserien med de jevneste racene var oppgaven. Etter hardt arbeid med forberedelser og gjennomføring endte det med bestått prøve. Jeg er nå den 7. praktiserende og godkjente direktedommeren i Norge. Av de godkjente dommerne er jeg nok den eneste som primært er regattaseiler og sekundært dommer. Det gir meg gode forutsetninger for å kunne forutsi situasjoner og forstå seilernes ståsted, samtidig som det ikke gir like mye trening når jeg ikke dømmer hele tiden. Jeg ser frem til fortsettelsen og til å lære fra andre dommere og overføre seilteknisk kunnskap til dommere som seiler mindre selv.

Esben Keim