Oslo Seilforening vinner "Dennis Connor's International Yacht Club Challenge" i New York!!

Postet av Oslo Seilforening den 28. Aug 2006

Lørdag ettermiddag lokal tid ble det klart at Oslo Seilforening hadde vunnet "Dennis Connor's International Yacht Club Challenge", et slags mini-VM for seilforeninger fra rundt om i verden.

"Dette er stort" sier skipper Geir Victor Svendsen. "Det norske laget har blitt veldig populært her borte og etter at vi dro i land seieren har vi blitt båret på gullstol og dynket i champagne"

Regattaen er et initiativ fra Manhattan Sailing Club for å markere at det er 5 år siden 11. September tragedien. Seilforeningen holder til på nabotomten til "Ground Zero" og det har kostet mye arbeid å komme tilbake til der de er idag. Dennis Connor, flere ganger vinner av Amercas Cup, eier mega-yacht havnen North Cove der foreningen holder til og hadde sagt seg villig til å være med og profilere dette arrangementet. Desverre gjorde et sykehusopphold i San Diego at han ikke kunne være til stede selv men alle skipperene fikk snakke med pr. telefon.

Regattaen ble gjennomført i seilforeningens flåte av J/24 en-type båter hvor lagene roterte på hvilke båter som ble seilt. Den sterke strømmen på Hudson River samt store vindskift gjorde det utfordrende å seile men takket være bl.a. skipper Geir Victors nese for banevalg ble OS laget allerede etter første dag liggende på 4. plass av de 16. lagene. Etter hvert som laget også ble mer samkjørt på båthåndteringen i J/24 båtene som ingen på laget hadde seilt før, ble denne plassen i løpet av uken til en sammenlagt 2. plass og så til slutt en 5 poengs ledelse før de to siste seilasene siste dag. Etter en skuffende 8. plass i nest siste seilas i noe skipperen betegnet som en "fordømt møkkabåt" ble det klart at OS trengte et godt resultat i siste seilas og helst slå "Seawanhaka Corinthian Yacht Club" fra Long Beach og "St. Francis Yacht Club" fra San Francisco som sammenlagt lå på hhv. 2. og 3. plass. Og det som så ut til å gå veldig greit i siste seilas ble brått veldig spennende for alle som så på da OS laget på siste legg måtte ta ned spinnakeren og fri seg fra en båtberøring med en 720 vending. Men en veldig god runding på siste lensemerke gav til slutt en 4 plass i siste seilas og en 6 poengs seier sammenlagt.

Vinnerlaget på brygga etter fredagens seilaser, godt fornøyde etter en 1. og 2. plass. Fra venstre skipper Geir Victor Svendsen, Esben Keim, Dag Sem, Falke Dybvik, Kaj Vigeland og Ivar Engen.

Klikk her for resultatlisten

Video fra seilasene:

Flere bilder kommer snart på webbens billedgalleri.