Voksenseilkurs i Express

Oslo Seilforening gjentar den årlige suksessen med å holde seilkurs for voksne i kjølbåt Express!

I seilsesong 2022 tilbys grunnkurs på mandager og regattakurs på tirsdager i vårsesong.

I høstsesong tilbys grunnkurs og videreførende kurs på mandager.

Videreførende kurs er rettet mot voksenseilkurs deltagere i sesong 2021 og vår 2022.

Ytterliggere kursbeskrivelse finner du lengre nede på denne siden.

For konkrete kursdager, -tider og kurspriser følg linken til påmeldingssystem Rubic.

Kursopplegg og påmelding HØST 2022

GRUNNKURS avholdes på mandager og et er kurs for deg som

- Ønsker å starte med seiling eller for deg som har seilt litt, men vil lære mer

- Ønsker å bli så god og trygg på regler at du kan starte i regatta på egenhånd etter endt kurs.

REGATTAKURS avholdes på tirsdager og er et kurs for deg som ønsker å lære deg regattaseiling.

Mål for kurset er at du skal føle deg trygg nok til å delta i regattaseiling på egenhånd, etter gjennomført kurs.

GRUNNKURS

Dette kurset er et kurs for deg som:

Det kreves ingen forkunnskaper i kurset.

Kurset vil bli holdt i landets største kjølbåtklasse Express. Kurset holdes i foreningens expresser og har begrenset antall plasser. Om man ønsker å melde seg på kurset alene eller som vennegjeng er man hjertelig velkommen til begge deler.  I hver båt vil det være en fast trener som har ansvar for coaching og utviklingen til teamet.

Man skal etter endt kurs mestre alle posisjoner om bord i en Express: rormann, storseil og trim, luke og fokk, fordekk og taktikk. Hovedfokuset er å lære å seile.

Kursdeltager lærer grunnleggende seilteknikk og grunnleggende regler for seiling og ferdsel på sjøen. Etter en kort teoridel seiler 4 kursdeltager med en trener i samme båt. Det byttes på roller slik at alle kursdeltager har prøvd seg på ulike oppgaver. Målet er at alle kursdeltager kan seile på egen hånd og blir trygge på å kunne seile etter fullført kurs.

REGATTAKURS

Viderekommende voksenseilkurs med regattadeltagelse er et kurs for deg som ønsker å lære deg regattaseiling.

Som forkunnskap kreves noe seilerfaring og kjennskap til kjølbåtseiling. Du bør ha grunnleggende kunnskap til sjømerker og kappseilingsregler, og helst båtførerprøven.

Kurset vil bli holdt i båttypen Albin Express, som er landets største kjølbåtklasse. Det er begrenset antall plasser. Om du ønsker å melde deg på kurset alene eller som et lag / vennegjeng velger du selv. I hver båt vil det være en fast trener som seiler med 4 kursdeltagere og har ansvar for coaching og utviklingen til laget.

Kurset fokuserer på boathandling, boatspeed og taktikk/strategi på regattabanen, og avholdes på vår idylliske øy «Lille Herbern» på Bygdøy. Dere seiler ut fra øya og deltar i vår tirsdagsregatta med ca. 50 andre båter på regattabanen i kjølbåtklassene Express, Knarr og J/70.

De to første kurskveldene seiles båtene ved siden av regattabanen. Dere trener blant annet på manøvrering og rundinger, båtspeed og vikemanøver. Fast oppgavefordeling defineres mellom seilere og det legges vekt på tydelig intern kommunikasjon i laget.

De resterende kurskveldene skal dere delta i tirsdagsregattaen i Express klassen. Våre instruktører vil alltid legge vekt på sikkerhet. Ved mye vind tilpasses kursopplegg tilsvarende.