Albin Express - Norges største en-type klasse seilbåt med fast kjøl

Oppdatert november 2019

Oslo Seilforening har i over 15 år satset på Norges største kjølbåtklasse, Albin Express. Dette har resultert i at vi i dag har over 20 Albin Express i havnen vår på Lille Herbern og flere aktive medlemmer med hjemmehavn i området. Foreningen har et tett og godt samarbeid med klasseklubben (Expressklubben.com).

Oslo Seilforening har egen start for Expressklassen på vår- og høstserien (tirsdagsregattaer) og på andre regattaer der det er mulig. Foreningen har også arrangert NM i Albin Express ved flere anledninger, i 2014 med hele 109 båter på startlinjen!

Kort om Albin Express:
Albin Express ble tegnet av en av Sveriges mest kjente båtkonstruktører, Peter Norlin, i 1978. De fleste Expressene ble laget hos Albin Marin i noen hektiske år fra 1979 til 1982 da det ble produsert over 1100 Expresser. Den største flåten er naturlig nok i Sverige, men de senere årene er det mange norske seilere som har reist over kjølen for å hente hjem en Express. Flåten i Norge teller i dag over 200 båter, hvorav en stor del er aktive på regattabanen. Største klasse til start i Færder´n og flest deltakenede båter i Norgensmesterskapet de siste årene vitner om dette.

Komplette klasseregler finner du her hos Expressklubben..

1. LOA: 7,77 m
  2. Bredde: 2,49 m
  3. Dybde: 1,45 m
  4. Ballast: 800 kg
  5. Deplacement: 1800 kg
  6. Seil: Stor + Fokk 32,5 m2
  7. Spinnaker 45 m2
  8. IMS 725 (typisk)
  9. LYS 1,12 (typisk)
Albin har siden 80-tallet vært en suksess. I Oslo Seilforening er det mange båter som har delt eierskap hvor eierne utgjør "laget". Båtene selges brukt i 2015 til priser fra 60.000 til 180.000. De fleste båtene som seiler i foreningen er kjøpt inn for under kr. 100.000 og normale driftskostnader er under 20.000 per år inkludert båthavn, forsikring, vinteropplag, vårklargjøring og erstatning av slitt eller ødelagt utstyr. Klassesklubbens strenge håndheving av klassereglene som begrenser mulighetene til økte kostnader betydelig har vært fundamentalt for at så mange satser og har mye glede av Expresseiling i Oslo Seilforening. Ta kontakt med foreningen for å vite mer om suksessen og hvordan du kan bli med på moroa.