Vellykket Kick-off for tirsdagsseilaser og Expressklassen

Postet av Oslo Seilforening den 23. Apr 2008

KICK-OFF 2008 - 1. MAI 2008

Expressklubben i samarbeid med Oslo Seilforening arrangerte kick-off for Expressklassen og foreningens tirsdagsseilaser torsdag 1. mai.

Referat finner du her.

OS sparket i gang 2008 sesongen torsdag 1. mai. Et tettpakket program med faglig innhold, seiling og en sosial avslutning fristet deltakere fra 7-8 båter. Samtidig åpent Sult for sesongen og fristet med deilig fiskesuppe. Dagen startet kl. 10 med fuktig og kaldt mai vær, det ble raskt besluttet å flytte fra marinaen og inn i klubbrommet, her var det som sill i tønne og mange nysjerrige seilere. Dagens foredragsholder, Henrik Ottosson kom fra Göteborg fant veien med hjelp av GPS. Henrik har seilt hele sitt liv og vært sterkt engasjert i det svenske expressmiljøet siden midten av 90-tallet, han har utrustet /bygd om/opp 5 expresser og vunnet SM og NoM. Når han ikke seiler er han seilmaker og syr ledende seil til Express under merknavnet Quantum (tidligere Henrik Ottosson Segelmakeri).

Det faglige innholdet var alt fra utrusting av båten, klasseregler, oppsett av rigg med mange gode forlag og ideer til hvordan med fordeler oppgaver ombord under regatta. Ettersom været var VÅTT og vinden var borte ble programmet justert slik at teoribolken ble forlenget noe. Etterpå ble NOR 123 rigget ved kaien og alle detaljer fra teorien ble oppsummert samtidig som alle fikk se effekten på seilene når man strammer og slipper opp. Til slutt hoppet 8 mann ombord i NOR 123 og ble med på en rolig seiltur. Etter at båten var rigget ned og det våte tøyet hengt til tørk ble det fiskesuppe på Sult, det var nydelig og en flott avslutning på dagen.

Nå er i alle fall 7-8 besetninger oppdatert og klare, så får vi håpe vinden kommer sterkere tilbake gjennom sesongen, og at været blir tørrere - for da kommer det nok enda flere båter.

Hilsen

Esben

---------------------------------------------------------------------

Vi er nå klare for en ny sesong og registrerer at mange allerede er i gang, samtidig som vi ser det er kommet nye lag og båter i fjorden. Alle expresseilere i Norge er invitert, du trenger ikke høre til Oslo Seilforening for å delta.

Målsettingen med dagen er å ønske alle velkommen til en ny sesong og sikre at alle er klare til de første regattaene. Vi begynner dagen og året på scratch med klargjøring av båt og utstyr før noen intense timer på fjorden og avslutter med en sosial samling. Vi har fått med oss tidligere Svensk mester i Express og seilmaker Henrik Ottosson (Quantum Sails/Henrik Ottosson Segelmakeri) hele dagen, han vil også være tilgjengelig for å komme ombord på din båt å hjelpe til med alt fra seiltrim til organisering av oppgaver ombord.

Program for dagen;

10:00 Fremmøte på Lille Herbern/Oslo Seilforening. Om du ikke har mulighet til å ta med egen båt vil det blir organisert med plass på lokale båter og velkommen ved Expressklubben/Oslo Seilforening

10:15 - 11:30 Gjennomgang av teori og tips knyttet til utrusting, trim av båt og seil, klasseregler v/Henrik Ottosson.

11:30 - 11:45 Gjennomgang av Oslo Seilforenings program og planer for Expressene i 2008 sesongen v/Oslo Seilforening

11:45 - 12:15 Vi rigger båtene, Henrik Ottosson og Esben Keim (norsk agent for Quantum Sails/Henrik Ottosson Segelmakeri) er tilgjengelig for å hjelpe til med trim og gjennomgang av rigg og utstyr

12:15 - 12:30 Vi går på fjorden (samling rett utenfor sjøfartsmuseet)

12:30 - 14:30 Korte regattaer med pølsebane (start - 2 kryss og 2 lens - mål). Henrik Ottosson "hopper fra båt til båt"

15:00 -> Samling på land og enkel servering

Vi håper å bli opp mot 20 båter, det er ingen værforbehold så det er bare å krysse av i kalenderen. Arragementet er gratis, servering til "nettopriser".

For å sikre mat til alle er det fint om du melder din ankomst ved å sende en e-post til Expressklubben; post@expressklubben.com (samlepåmelding pr. båt er helt ok)

Vel møtt!

Hilsen