Rekrutteringsbåten i OS i stadig utvikling

Postet av Oslo Seilforening den 21. Sep 2010

Rekrutteringsbåten er i ferd med å avslutte første sesong og motivasjonen før siste regatta er på topp. Her er en kort status og oppsummering

Høstsesongen er i ferd med å avsluttes og det er på tide med en liten statusoppdatering fra Asbjørg-teamet. Nå har vi fått seilt sammen i noen måneder og vi er vel alle enige om at det er utrolig moro å seile! Så langt har vel det ikke vært så mye å skryte av resultatmessig, men om ikke annet så har vi i hvert fall lært mye av feilene våre. Vi seilte stort sett to ganger i uken hele vårsesongen, men mannskapet varierte mye slik at vi ikke ble særlig samkjørte. Nå begynner vi å få et fast mannskap på båten på tirsdager slik at alle begynner å bli mer sikre på arbeidsoppgavene sine om bord og forhåpentligvis vil det gi litt utslag på resultatlistene også.

Vi deltok på alle tirsdagene i vår og fikk også deltatt på Bundefjorden rundt og klubbmesterskapet. Vi var også påmeldt til Hankø Race Week, men det ble avlyst på grunn av for få deltakere. Dessverre hadde vi ikke mulighet til å stille i NM eller OS høstregatta da det ble vanskelig å stille med fullt mannskap.

I perioder har vi seilt ganske bra, og fikk også noen plasseringer rundt 5-6 plass i vårserien, men foreløpig er vi altfor ustabile til at vi klarer å hevde oss. Mye rot og lite effektivitet i slag og jibber gjør at vi taper mye. Taktikken har derfor ofte blitt å slå og jibbe minst mulig, men det fungerer ikke alltid så godt i skiftende vind. Fortsatt er det særlig spinnakeren som byr på problemer siden ingen av oss hadde noen erfaring med spinnakerseiling før vi begynte å seile Express. Etter at Esben Keim ble med oss ut en ettermiddag i august og hadde et lite spinnakerkurs for oss, begynner vi nå endelig å få litt mer kontroll over båten på lens også. Tusen takk Esben! Vi må fortsatt trene mye på både jibber og runding av bunnmerket, men nå får vi i hvert fall spinnakeren opp uten alt for mye problemer.

Karina måtte dessverre gi seg rett før høstserien startet på grunn av tidsmangel. Dette gir litt nye utfordringer for laget fordi vi nå bare har en som er vant til å være på roret. Vi skal derfor prøve å ha noen ekstra treninger slikt at flere lærer seg å styre båten. Dette kan forhåpentligvis være med på å bedre kommunikasjonen om bord også. Hittil har ikke kommunikasjonen fungert som den skal og vi må bli flinkere til å gi tilbalemeldinger til hverandre om hvordan trykket i seilet er, når fokk skal heises og tas ned, når det kommer vindkast osv.

Resten av høstsesongen satser vi å få seilt så mye som mulig slik at vi kan bli bedre i alt og bli mer samkjørte. Forhåpentligvis vil vi også kunne jibbe uten at vi mister all fart på slutten av sesongen! Vi ser i hvert fall at hvis vi gjør ting riktig så har vi båtfart til å henge med så da gjelder det bare å få til taktikken og boathandlingen også….