Vi gratulerer Geir og Anne-Line med Sølv i Master NM i Snipe!

Postet av Oslo Seilforening den 12. Aug 2013

I helgen ble det arrangert Master NM i Snipe hos Bærum Seilforening, og OS var representert med en båt: Geir V. Svendsen og Anne-Line Sundal. De ledet etter første dags seiling, men andre dag ble Bigga (Birger Jansen) for sterk, og det endte med en flott sølvmedalje. Les Geirs egen rapport fra regattaen her.

Jippi, ropte Anne-Line fra kjelleren, jeg får på meg «Kræsj Pink» tøyet fra Match satsningen vår for 15 år siden. Jøss, tenkte jeg. Det er to barn og adskillige år siden det ble brukt sist? ..., men Anne-Line er slank og smidig og jeg visst at vi ville ha utbytte av alle hennes treningstimer på helsestudio.

Vi skulle seile NM i Master for Snipe og sist vi satt i en snipe (2001) vant vi senior NM, så jeg visst vi hadde noe som vi måtte lokke frem. Det å møte snipe klassen som har et fantastisk miljø på Snarøya er ikke så lett, de seiler hver onsdag og har mange gode seilere som bruker mye av fritiden sin på reiser til og fra mesterskap. I tillegg var det meldt lite vind som gjør det ganske «tricky» å seile i det området. ...., men hva gjør vel det, VI ELSKER SLIKE FORHOLD!!!

Med resultatene 2,1,2, ledet vi etter første dag. Vi hadde brukt, vindflerrene, strømmen og bølgene fra motorbåter som surret rundt aller best og var dermed i teten. Alt fungerte og vi var veldig fornøyde. Dag to var det meldt 0 vind så vi håpet på at det skulle bli i hvert fall en seilas slik at det ble et gyldig mesterskap, det ble det. Dyktig regattasjef skjøt igang umiddelbart og vi fikk tre flotte seilaser i 2 -5 sek/m. I den første var vi over linja og i tillegg til en 720 straff kom vi ut desidert sist av det 20 båt store feltet, men med vår båtfart og seiling klatret vi rett i tet og siktet inn mot andre plassen på siste lens. Da kom det dessverre en vinddreining som gjorde det umulig å komme lenger opp på listen og vi ble 4 etter «trikkekjøring» siste kryss. I den neste ble vi 2 og før den siste måtte vi vinne og ha «Bigga jansen» to båter bak oss for å vinne gull. En ikke umulig oppgave med tanke på min match race bakgrunn. Vi startet med å ligge i le av han og presse han og feltet over linja, noe som resulterte i at 6 båter gled over (inkludert Bigga). Arrangørene synes det ble for mange båter over og satte AP rett før start, det betydde at vi måtte starte på nytt. Denne gangen klarte han etter dyktig manøvrering å komme seg lenger ned på startlinja enn oss og fikk en god start. På toppmerket møttes vi igjen som 1 og 2 og han tok et le-slag på oss som resulterte i at vi måtte slå oss bort. Han fikk sine 10 meter og når avstanden fra oss ned til neste båt ble 30 meter så var det ikke mye håp. Vi vant da sølv med rekka 2,1,2,(5),2,2. I hvilket som annet mesterskap jeg har seilt har man vunnet overlegent med en slik serie, men ikke her. Vi hadde møtt en bedre seiler og gratulerer Birger Jansen/Lise Gehrken med seieren, men vi er veldig fornøyde med sølvet. Bronsen gikk til en gammel OS seiler Hege Berthelsen som seilte sammen med Johan Mejlender.

Nå er det bare å se fremover til NM i Express og NM i Match så får vi se hva det bringer.

Geir Victor